AIM cawangan Barat Laut beli 1200 Telekung Siti Khadijah

Pada 5 Julai 2018, #TeamSK telah dijemput ke Majlis Sambutan Aidilfitri Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM). Majlis Sambutan Aidilfitri itu dijalankan dengan penuh meriah dengan kehadiran wakil-wakil dan ahli-ahli AIM cawangan Barat Laut yang lebih mesra dipanggil sebagai “Sahabat”

Pihak Telekung Siti Khadijah yang diwakili oleh Ketua Bahagian Perkhidmatan Korporat, Puan Junaidah Mohd Yusoff berbesar hati dan mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak AIM cawangan Barat Laut kerana menjemput #TeamSK ke Majlis Sambutan Aidilfitri AIM cawangan Barat Laut 2018.

Puan Junaidah menyampaikan ucapan di Majlis Sambutan Aidilfitri Amanah Ikhtiar Malaysia (cawangan Barat Laut)

Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) telah memilih Telekung Siti Khadijah dan membeli dengan kuantiti sebanyak 1200 pasang telekung. Pastinya pihak AIM tidak salah memilih jenama Telekung Siti Khadijah kerana SK mementingkan kualiti produk pada tahap yang terbaik dan tahun demi tahun ianya juga semakin mendapat tempat di hati Muslimah yang mementingkan keselesaan ketika beribadah. Walaupun sering dikritik dek kerana harganya yang agak tinggi, namun ianya berbaloi dan seiring dengan kualiti premium telekung SK itu sendiri.

Suasana sekitar Majlis Sambutan Aidilfitri AIM cawangan Barat Laut yang berlangsung di Dewan Sri Bernam, Sg Besar~

Puan Junaidah juga berkata, sebenarnya pelbagai peluang bekerjasama boleh dijalinkan antara Telekung Siti Khadijah dan pihak Amanah Ikhtiar Malaysia melalui pelbagai cabang. Sebagai contoh, Siti Khadijah mempunyai Kolej Seni Jahitan. Kolej Seni Jahitan Siti Khadijah ini dibuka kepada sesiapa sahaja yang berminat dan kursus ini mempunyai kursus bagi jangka masa yang pendek dan jangka masa panjang.

“Dengan adanya kursus Seni Jahitan oleh Siti Khadijah, mana lah tahu para sahabat AIM dapat mengasah bakat dalam bidang penjahitan, dan tidak mustahil akan mengeluarkan jenama pakaian atau telekung sendiri pada masa akan datang, namun jangan dititru produk-produk tempatan yang sudah sedia ada pula”  

Puan Junaidah Mohd Yusoff, Ketua Jabatan Perkhidmatan Korporat Siti Khadijah Holding Sdn Bhd

 

Sebelum mengakhiri ucapan beliau, Puan Junaidah berharap agar jalinan kerjasama antara pihak Siti Khadijah dan Amanah Ikhtiar Malaysia akan terus berkembang pada masa akan datang. Beliau selepas itu mengakhiri ucapan dengan mengucapkan Selamat Hari Aidilfitri Maaf Zahir & Batin kepada semua sahabat Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) cawangan Barat Laut.

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Adab Mengunjungi Rumah Terbuka?

Assalamualaikum #FamilySK. Masih dalam mood beraya ke tu? Pastinya musim perayaan ni ramai dalam kalangan kita yang berkunjung ke rumah sanak-saudara dan sahabat handai kan? Tak kurang juga yang membuat rumah terbuka atau ‘open house’. Mesti riuh kan bila kita ke open house. Yelah dengan gelagat anak-anak kecil kita lagi kan. Pada entri kali ini, saya terpanggil untuk menulis tentang adab-adab yang boleh kita praktikkan apabila kita berkunjung ke mana-mana rumah terbuka di musim perayaan ini. 🙂
Rasulullah mengajar kita contoh mengenai keindahan dalam hubungan kemasyarakatan. Sikap keterbukaan  sangat terserlah dengan sering menziarahi ahli keluarga dan jiran berlainan agama apabila ada kematian, menghadiri jamuan makan mereka dan menziarahi orang sakit.

 

Allah berfirman yang bermaksud:

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya KAMI menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan dan KAMI menjadikan kamu pelbagai bangsa dan suku puak, supaya kamu saling berkenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah adalah orang yang paling takwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya.” (Surah Al-Hujurat; Ayat 13).

#1 NIAT & TUJUAN YANG BETUL
  • Perkara pertama yang perlu dititik beratkan adalah berkaitan dengan niat dan tujuan.
  • Sepertimana yang kita ketahui, memenuhi undangan adalah baik dalam kehidupan bermasyarakat kerana dapat mengeratkan hubungan sillaturrahim, saling bermaaf-maafan sesama rakan, jiran dan keluarga.
  • Cuba elakkan dari menghadiri atau menziarahi rumah terbuka dengan niat dan tujuan seperti untuk menonjolkan diri dengan menunjuk-nunjuk dan berbangga dengan pakaian raya masing-masing.
#2 TEPATI MASA
  • Kedua ialah adalah berkaitan dengan masa.
  • Hadirlah pada waktu yang tepat dan patuhilah masa yang sudah ditetapkan oleh pihak tuan rumah.
  • Elakkan untuk hadir terlalu awal atau terlalu lewat dari masa yang sepatutnya.
#3 MENJAGA AURAT
  • Aurat juga memainkan peranan yang penting dalam menjaga adab ketika pergi ke rumah terbuka.
  • Pakailah pakaian yang bersesuaian dan selesa. Elakkan dari memakai pakaian yang tidak menutup aurat, menjolok mata sehingga mengundang perasaan tidak selesa tuan rumah dan para tetamu yang lain.
#4 MENGHORMATI TUAN RUMAH
  • Ketika sampai ke majlis rumah terbuka, beri lah salam kepada tuan rumah dengan penuh hormat dan mintalah izin untuk masuk ambal menghulurkan tangan kepadanya untuk bersalaman serta bertanya khabar.
  • Begitu juga apabila pulang nanti, janganlah terus pergi begitu sahaja, bertemulah tuan rumah terlebih dahulu untuk meminta izin berundur
  • Juga jangan lupa untuk mengucapkan terima kasih atas jemputan dan hidangan yang disediakan tun rumah.
  • Mendoakan agar sentiasa  murah rezeki dan diberkati usia mereka sekeluarga.
#5 JAGA AKHLAK & TINGKAH LAKU
  • Akhlak dan tingkah laku haruslah dijaga semasa berada di majlis rumah terbuka.
  • Sewajarnya dielakkan daripada bersikap bangga diri dan bersikap menunjuk-nunjuk, sombong, riak, dan takabbur.
  • Rendahkanlah suara ketika bercakap agar tidak menganggu perbualan tetamu yang lain.
  • Kawal pandangan mata semasa berkunjung ke rumah terbuka. Janganlah pula melilau-lilau memandang dan meneroka rumah tuan rumah ikut sesuka hati sahaja sehingga ke bilik tidur mereka.
  • Peliharalah diri daripada perlakuan dan tindakan yang tidak baik sewaktu menziarahi kerana perbuatan tersebut boleh mengganggu ketenteraman atau tidak disenangi oleh tuan rumah.
#6 JAGA ADAB KETIKA MENJAMU SELERA
  • Setiap kali menghadiri rumah terbuka, sudah pasti akan ada pelbagai juadah yang disediakan oleh tuan rumah untuk para tetamu yang hadir.
  • Adab makan perlu dijaga dan janganlah makan secara berlebihan.
  • Ambil apa yang anda rasa perlu sahaja dalam kuantiti yang sedikit.
  • Elakkan daripada membazir kerana membazir itu adalah amalan syaitan.
  • Sekiranya anda mempunyai penyakit dan alahan, makanlah makanan yang sihat dan tidak melanggar pantang.
 
#7 ELAKKAN DARIPADA MEMBAWANG/MENGUMPAT
  • Elakkan dari menjadikan rumah terbuka sebagai tempat untuk berkumpul dan mengumpat tentang hal orang lain. Selepas pulang dari rumah terbuka pula janganlah membanding-bandingkan kelebihan dan kekurangan setiap rumah yang dikunjungi.
  • Sama ada dari segi layanan, kemewahan, perhiasan atau makanan yang dihidangkan. Namun sebagai tetamu, kita haruslah bersyukur dengan apa yang tuan rumah sediakan.
#8 JANGAN LUPA SOLAT
  • Ketika sibuk menghadiri majlis-majlis rumah terbuka, janganlah sehingga melalaikan untuk menunaikan solat 5 waktu.
  • Utamakanlah solat dan cuba singgah terlebih dahulu di mana-mana masjid/surau berhampiran setelah masuk waktu solat. Ini akan memudahkan urusan perjalanan dan masa kita akan lebih diberkati Allah.
 Rasulullah bersabda yang bermaksud,

 “Sesiapa meninggalkannya (solat), maka sesungguhnya ia telah kufur (mengerjakan perbuatan orang kafir).” (Riwayat Ibnu Hibban; At-Targhib 1:348).

#9 MEMENDEKKAN TEMPOH ZIARAH
  • Cuba elakkan daripada duduk terlalu lama ketika berkunjung ke rumah terbuka.
  • Jangan biarkan sehingga tuan rumah berasa tidak selesa, lebih-lebih lagi jika pada hari itu terdapat ramai tetamu yang hadir dan terhad tempatnya.

Haaa dah tau kan adab-adab ketika pergi ke rumah terbuka? Jadi, di musim perayaan ni, berpada-pada lah ya. Lagi satu, jangan makan berlebihan ketika beraya di rumah terbuka. Bukan apa, takut ada yang tak masuk kerja pula sebab sakit perut! 🙂

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Kenali Pengasas Telekung Siti Khadijah…

Apabila kita sebut sahaja telekung berinovasi, pastinya jenama Siti Khadijah begitu sinonim dan menjadi perhatian kaum Muslimah dengan rekaan telekung yang menarik dan eksklusif.

Bagi pemilik dan pengasas Butik Siti Khadijah Apparel Sdn. Bhd, Puan Hajah Padzilah Enda Sulaiman, 55 tahun, kejayaan yang dikecapi  sekarang adalah hasil daripada minatnya yang mendalam dalam bidang penjahitan. Sejak dulu lagi, Puan Padzilah juga bersungguh-sungguh dalam melakukan kajian, pembangunan dan inovasi untuk produk rekaannya seiring dengan dunia fesyen terkini.

Mengambil tempoh hampir sembilan tahun, empayar Telekung Siti Khadijah kini berkembang pesat dengan mempunyai lebih 30 cawangan butik di seluruh Malaysia. Lebih membanggakan, produk telekung Siti Khadijah berjaya menembusi pasaran Indonesia, yang terkenal dengan produk telekung yang penuh variasi dan inovasi. Kini, Siti Khadijah melebarkan sayap ke negara burung garuda itu yang terletak di Jakarta dan Bandung.

Pelbagai pengiktirafan yang diterima Puan Padzillah Enda Sulaiman dalam meneraju bidang keusahawanan seperti Women Entrepreneur Award 2016Anugerah Usahawan Wanita E50 2017, Anugerah Perdana & Anugerah Pemasaran Digital oleh SME Corp, Anugerah Superbrand Deloitte, di mana jenama Siti Khadijah telah diletakkan sebaris dengan jenama-jenama besar seperti 7 Eleven dan Bank CIMB.

 

Nak tahu rahsia kejayaan Puan Padzilah Enda Sulaiman? Jom admin kongsikan. 🙂

#1  Hanya Bermula Dengan Minat

  • Benarlah kata orang, tiada apa yang mustahil bagi orang yang mempunyai minat dan semangat untuk berjaya.
  • Bagi anda yang tidak tahu, sejak di bangku sekolah lagi, Puan Padzilah begitu cenderung untuk menjahit.
  • Sungguhpun tidak mengambil aliran sains rumah tangga, itu tidak menjadi penghalang kepada keinginan beliau untuk menjahit dan menghasilkan sesuatu seni jahitan daripada tangannya sendiri.
  • Dengan minat beserta bakat yang ada, Puan Padzilah tidak mahu mempersiakan anugerah yang telah diberi Ilahi.

#2  Mengutamakan Keselesaan Beribadat

  • Setiap kali Ramadan menjelma, beliau pasti membeli sehelai telekung baharu untuk mengerjakan ibadah tarawih.
  • Baginya, untuk ibadah yang memakan masa yang agak lama seperti solat tarawih, haji dan umrah, pemakaian telekung haruslah selesa, menepati syariat dan juga nampak menawan untuk si pemakai.
  • Kecewa kerana tiada satu telekung pun yang menepati citarasa beliau, setiap telekung yang dibelinya pasti diubah suai terutama sekali di bahagian muka agar tampil kemas, selesa dan anggun.
  • Siapa sangka, tabiatnya itu mula mendapat perhatian seorang rakan, mencadangkan beliau memulakan perniaagaan telekung secara komersial.

#3  Saidatina Siti Khadijah Sebagai Aspirasi

  • Bagi Puan Padzilah, nama Siti Khadijah mempunyai nilai penjenamaan yang tersendiri. Siapa yang tidak mengenali ikon srikandi solehah yang amat dekat pada hati Rasulullah.
  • Figura ini adalah insan agung yang menjadi suri teladan bagi wanita Islam, isteri yang setia, usahawan ternama yang disegani yang sentiasa dipandang tinggi oleh Rasulullah.
  • Puan Padzilah mahu jenama Siti Khadijah sentiasa meniti di bibir dan melekat di hati pelanggan. “Ingat telekung, ingat Siti Khadijah.”

#4  ‘Marketing’ yang Pelbagai

  • Memulakan perniagaannya pada tahun 2009, Puan Padzilah dibantu oleh anak sulungnya, berjaya membuka domain perniaagaan atas talian, www.sitikhadijah.com.
  • Beliau juga berhubung rapat dengan wartawan akhbar arus perdana untuk mempromosikan produk telekungnya.
  • Ternyata strategi promosi beliau berjaya apabila salah seorang pelanggan telekung Siti Khadijah merupakan seorang penerbit rancangan Wanita Hari Ini (WHI) yang bersiaran di TV3.
  • Beliau dijemput sebagai tetamu di WHI dan dari situ permintaan telekung Siti Khadijah meningkat di luar jangkaan, mengatasi bekalan telekung.
  • Pada tahun 2014, Siti Khadijah menerima tawaran untuk muncul dalam rancangan Astro Go Shop.
  • Bermula dengan 50,000 pasang telekung yang ditempah secara belian terus oleh Go Shop, jalinan perhubungan perniagaan antara Siti Khadijah dan Go Shop diteruskan.

#5  Cabaran-cabaran Dalam Bisnes

  • Puan Padzilah memulakan perniagaan telekungnya bermodalkan RM10,000 dengan sejumlah 200 pasang telekung yang dijahitnya sendiri.
  • Sasaran awal pelanggan pada masa itu ialah syarikat-syarikat agensi pelancongan yang menawarkan pakej haji dan umrah.
  • Ternyata rezeki tidak menyebelahi beliau kerana syarikat-syarikat yang ditemuinya berpendapat telekung Siti Khadijah terlalu eksklusif dan mahal harganya.
  • Namun, kegagalan beliau sebenarnya bukan kerana masalah harga yang mahal dan premium, tetapi kegagalan dalam menentukan sasaran pelanggan.
  • Setelah mempromosikan telekungnya di dalam ruangan akhbar perdana dan media massa, bertali arus panggilan dan tempahan yang diterima oleh beliau.
  • Beliau juga pernah menyaman sebuah syarikat jualan langsung antarabangsa pada tahun 2010 atas dakwaan meniru rekaan produk jenama Siti Khadijah yang sudah pun didaftar di bawah reka bentuk hak cipta dan industri.
  • Dengan kesabaran dan kesungguhan, beliau memenangi kes tersebut.

#6 Tips Berniaga

  • Puan Padzilah berpendapat setiap orang mempunyai potensi untuk berniaga. Tanamkan minat dan kesungguhan terlebih dahulu dan sentiasa mencipta peluang.
  • Asah bakat yang ada supaya ia tidak terhakis dan hilang begitu sahaja. Bakat juga boleh dibentuk dengan keazaman yang tinggi. Pesan Padzillah kepada individu yang ingin memulakan bisnes;

“Seseorang itu perlu berfikiran positif, memiliki kekuatan dalaman, berani, tidak mudah putus asa, rajin mencari ilmu dan sentiasa meletakkan pergantungan kepada Allah.

#7 Mengaplikasikan Blue Ocean Strategy

  • Pembabitan awal Puan Padzilah dalam perniagaan menjahit telekung menimbulkan pelbagai tanggapan yang negatif.
  • Tanggapan yang bagaimana? Ramai yang mempersoalkan yang produk telekung sudah berlambak di pasaran.
  • Namun, beliau menepis kata-kata yang tidak membina dan negatif itu dengan bijaksana.
  • Dengan merujuk kepada Blue Ocean Strategy, perniagaan produk telekung sememangnya sudah banyak di pasaran.
  • Pengusaha bisnes telekung dikatakan berada di dalam samudera merah, masing-masing perlu bersaing dan memastikan produk mereka kekal bertahan dan mendapat sambutan.
  • Baginya, tidak salah untuk terjun ke samudera merah, tetapi pastikan para pengusaha ini berenang ke samudera biru yang lebih cantik dan mendamaikan.

Pentingnya daya kreativiti dan inovasi daripada para pengusaha dalam penghasilan produk mereka. Di dalam samudera biru, produk mereka ada keistimewaan dan keunikan namun dalam kelas yang tersendiri. Usaha yang bersungguh-sungguh dari tahun ke tahun membuahkan hasil, dengan Telekung Siti Khadijah kini mempunyai lebih 30 butik di seluruh Malaysia dan Indonesia.

#8  Sokongan Daripada Suami Dan Keluarga

  • Puan Padzilah bertuah kerana suami dan enam orang anaknya yang kesemuanya lelaki terlibat dalam membangunkan jenama Siti Khadijah.
  • Menantunya juga menjadi model untuk produk telekung yang dihasilkan. Beliau amat berbangga dengan anak sulungnya, Mohammad Muzammil yang sentiasa aktif mempelajari, menambah ilmu dan mengikuti kursus-kursus keusahawanan untuk memajukan perniagaan.
  • Mengimbas kembali pengalaman membesarkan anak-anaknya, Padzillah sentiasa menitikberatkan didikan agama.
  • Beliau dan suami sentiasa berusaha untuk memberikan contoh yang terbaik untuk anak-anak mereka. Ternyata kesusahan dan kesungguhan mereka membuahkan hasil yang positif.
  • Puan Padzilah merupakan ikon usahawanita yang sepatutnya menjadi contoh kepada pengusaha-pengusaha wanita yang lain.
  • Apa yang patut dicontohi, dalam pada sibuk dengan kerjaya perniagaan Telekung Siti Khadijah, beliau tidak sesekali mengabaikan tanggungjawab hakiki kepada ibu-bapa, suami dan anak-anaknya, kerana bagi Puan Padzilah, rahsia sebenar kejayaan itu adalah terletak pada restu ibu bapa.

 

Kejayaan Pengasas Telekung Siti Khadijah ini seharusnya dijadikan contoh yang baik buat pengusaha-pengusaha  yang ingin memulakan perniagaan sendiri. Kita perlu percaya yang usaha itu tangga kejayaan, dan tiada apa yang mustahil di dalam dunia ini. Asalkan kita ikhlas dalam apa yang kita lakukan, insyaAllah Allah akan melihat dan memperkenan apa yang kita hajati.

 

”Penghasilan telekungnya bukan hanya bermatlamatkan keselesaan, malah ia memenuhi tuntutan ukhrawi iaitu sebagai pelaburan untuk saham akhirat”, Padzilah Enda Sulaiman

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jalankanlah tanggungjawab yang diamanahkan tanpa rungutan dan pertikaian. Hanya Allah yang menentukan sebaik-baik ganjaran.

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Amalan Sunat di Bulan Syawal?

Ramadan sudahpun berlalu meninggalkan kita. Kini Syawal datang menerpa kita. Tak dapat digambarkan perasaan gembira beraya bersama-sama keluarga di kampung tercinta, bukan? Sebenarnya bulan Syawal bukanlah suatu bulan yang kita hanya memikirkan raya sahaja. Selain bulan Ramadan yang mulia di sisi Allah, Syawal juga antara bulan yang Rasulullah tidak lepaskan peluang untuk beribadat kepada Allah.

Haaa nak tahu apa sunnah Rasulullah ketika bulan Syawal yang dapat kita sama2 praktikkan? Jom admin kongsikan! 🙂

 

#1 Solat Sunat Aidilfitri

Seperti kebiasaannya, pada pagi raya pastinya umat Islam akan menunaikan

Ummu ‘Athiyah RA mengatakan,

Kami diperintahkan untuk mengajak keluar gadis yang baru baligh, gadis-gadis pingitan, dan orang-orang haid untuk menghadiri solat idul fitri dan idul adha…”(HR Bukhari & Muslim)

#2 Berpuasa Sunat 6 Hari Di Bulan Syawal

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud,

“Siapa yang berpuasa Ramadlan, kemudian diikuti puasa enam hari bulan Syawal maka itulah puasa satu tahun.” (HR. Ahmad & Muslim)

Terdapat perselisihan pendapat dalam kalangan ulama’ tentang tata cara yang paling baik dalam melaksanakan puasa 6 hari di bulan Syawal:

Pendapat pertama, dianjurkan untuk menjalankan puasa syawal secara berturut-turut, sejak awal bulan. Ini adalah pendapat Imam Syafi’i dan Ibnul Mubarok. Pendapat ini didasari sebuah hadis, namun hadisnya lemah.

Pendapat kedua, Tiada perbezaan dalam keutamaan, antara dilakukan secara berturut-turut dengan dilakukan secara terpisah-pisah. Ini adalah pendapat Imam Waki’ dan Imam Ahmad.

Pendapat ketiga, Tidak boleh menunaikan ibadah puasa sunat setelah idul fitri. Karena itu adalah hari makan dan minum. Namun sebaiknya puasanya dilakukan sekitar tengah bulan. Pendapat daripada Ma’mar, Abdurrazaq, dan diriwayatkan dari Atha’.

 

#3 Melakukan I’tikaf

Dianjurkan bagi orang yang terbiasa melakukan i’tikaf, kemudian karena satu dan lain hal, dia tidak bisa melaksanakan i’tikaf di bulan Ramadan maka dianjurkan untuk melaksanakannya di bulan Syawal.

Dari Aisyah, beliau menceritakan i’tikafnya Rasulullah SAW, kemudian di pagi harinya, baginda melihat ada banyak kemah para istrinya dan bertanya: Apa ini? Setelah diberi tahu, beliau bersabda kepada para istrinya: “Apakah kalian menganggap ini baik?” kemudian beliau tidak i’tikaf di bulan itu, dan beliau i’tikaf pada sepuluh hari di bulan Syawal.” (HR. Al Bukhari & Muslim)

Abu Thayib abadi mengatakan,”I’tikaf baginda di bulan Syawal sebagai ganti (qada) untuk i’tikaf bulan Ramadan yang baginda tinggalkan…”(Aunul Ma’bud-syarah Abu Daud, 7/99)

 

#4 Akad Nikah/Mendirikan rumahtangga

Aisyah R.A pernah mengatakan,

“Rasulullah menikahiku di bulan Syawal, dan beliau tinggal satu rumah (campur) denganku juga di bulan Syawal. Siapakah di antara isteri beliau yang lebih beruntung dari pada aku. Aisyah suka jika wanita dinikahi bulan Syawal.” (HR Ahmad & Muslim)

An Nawawi mengatakan,

“Dalam hadis ini terdapat anjuran untuk menikah dan membangun rumah tangga (campur) di bulan Syawal. Para ulama madzhab kami (syafi’iyah) menegaskan anjuran hal ini.

Diantara hikmah disunatkan bernikah di bulan Syawal adalah untuk menyangkal tanggapan dan kepercayaan masyarakat jahiliyah.
Imam An Nawawi mengatakan, “Tujuan Aisyah menceritakan hal ini adalah dalam rangka membantah anggapan jahiliyah dan keyakinan tahayul orang awam di zamannya. Mereka membenci acara pernikahan di bulan syawal, karena diyakini akan membawa sial. Ini adalah tanggapan yang salah, tidak memilliki landasan, dan termasuk kebiasaan jahiliyah, dimana mereka beranggapan sial dengan bulan syawal.

Banyak lagi Sunnah Rasulullah di bulan Syawal. Mungkin di entri akan datang admin akan kongsikan lagi Sunnah Rasulullah yang yang lain. Semoga bermanfaat buat semua.

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin! 🙂

 

Kredit kepada: Syaamilstore.com

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Banyak makan di bulan Syawal? Jom puasa sunat 6 Syawal!

Alhamdulillah kita masih diberi kesempatan untuk menyambut kedatangan bulan Syawal tahun ini. Pastinya Hari Raya Aidilfitri tahun ini memberi lebih makna kepada kita dari tahun-tahun sebelumnya, insyaAllah. 🙂

Bila dah raya tu, kadang-kadang kita tidak sedar yang kita makan terlalu banyak . Al maklumlah, pelbagai juadah raya yang dihidangkan oleh sanak saudara kita semua kan?

Bila dah terlebih makan tu, apa kata kita mulakan puasa Sunat 6 hari di bulan Syawal? Fadilatnya pun banyak! 🙂

Siapa alami ‘situasi’ begini di musim raya ni? Hehe.. 🙂

Jadi apa antara solusi terbaik? Ya, puasa sunat!

Berpuasa selama sebulan di bulan Ramadan bererti puasanya adalah sama dengan puasa selama 10 bulan. Berpuasa selama 6 hari di bulan Syawal pula sama seperti dengan 60 hari (2 bulan) berpuasa. Oleh sebab itulah, mereka yang berpuasa 1 bulan di bulan Ramadan, kemudian berpuasa selama 6 hari di bulan Syawal akan mendapat pahala puasa seperti setahun penuh

Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud,

“Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadan lalu menyambungnya dengan (puasa) enam hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama satu tahun.” HR Muslim

Rasulullah juga bersabda yang bermaksud,

“Mahukah aku tunjukkan padamu pintu-pintu kebaikan? Puasa adalah perisai..…”-HR Tirmidzi-

Berdasarkan hadis ini, dapatlah kita simpulkan yang puasa juga adalah perisai seorang Muslim daripada maksiat semasa dia di dunia, dan merupakan perisainya dari api neraka di akhirat nanti.

Antara hikmah berpuasa sunat 6 hari di bulan Syawal:-

1. Pelengkap dari puasa di bulan Ramadan

Puasa sunat 6 hari di bulan Syawal selepas Ramadan adalah pelengkap pahala dari puasa setahun penuh. Penyempurna dari kekurangan, membawa maksud, walaupun hukumnya sunat, pada hari Kiamat nanti perbuatan2 fardhu akan disempurnakan (dilengkapi) dengan perbuatan sunnah ini.

Rasulullah pernah bersabda dalam hadis Qudsi yang bermaksud,

“Dan senantiasa hamba Ku mendekatkan diri kepada Ku dengan amalan2 sunnah sehingga Aku mencintainya.” -HR Bukhari

2. Sistem pencernaan yang baik

Selama 1 bulan sistem pencernaan kita berehat pada waktu siang. Kedatangan bulan Syawal boleh mendatangkan kejutan bagi sistem pencernaan kita, tambahan apabila disajikan dengan pelbagai juadah di dalam pelbagai majlis yang biasa masyarakat kita lakukan di bulan Syawal ini. Maka, puasa 6 ini memberi peluang kepada sistem pencernaan kita yang telah direhatkan tadi untuk bertugas secara beransur-ansur.

3. Amalan Ramadan tidak terputus

Antara manfaat lain berpuasa 6 di bulan Syawal adalah amalan yang dilakukan oleh seseorang itu di dalam bulan Ramadhan, untuk mendekatkan diri-Nya dengan Allah, tidak akan terputus setelah berlalunya bulan Ramadhan yang mulia ini, selama seseorang itu masih hidup. Ini juga mengajar kita untuk beribadat secara istiqamah dan berpanjangan. Menyusuri daripada kata-kata golongan cerdik pandai,  “Pahala amal kebaikan adalah kebaikan yang ada sesudahnya.”

4. Tanda syukur rahmat di bulan Ramadan

Bepuasa di bulan Ramadan pastinya akan mendatangkan maghrifah atas dosa-dosa masa lalu. Orang yang berpuasa di bulan Ramadan akan menerima ‘ganjaran’ di bulan Syawal. Maka berpuasa di bulan Syawal adalah seperti tanda kita bersyukur dengan ganjaran yang diterima. Ia juga sebagai tanda syukur atas segala nikmat, pertolongan dan pengampunan yang telah diberikan olehNya dalam bulan Ramadan. Dan atas rasa cintanya terhadap ibadah puasa di bulan Ramadan, ia tidak mengundang kita daripada merasa bosan, berat atau jenuh ketika berpuasa, dan meneruskannya dengan berpuasa lagi selama 6 hari di bulan Syawal.

 

Haaa apa lagi tunggu? JOm kita segerakan puasa sunat 6 hari di bulan Syawal ni. Akan tetapi, bagi mereka yang mempunyai hutang berpuasa di bulan Ramadan, jangan pula lupa untuk menyudahkannya dahulu sebelum memulakan berpuasa 6 ini. Ini kerana barangsiapa yang berpuasa Syawal terlebih dahulu dan masih ada tanggungan puasa Ramadan, maka puasanya itu hanya dianggap puasa sunnah muthlaq (puasa sunnah biasa) dan tidak mendapatkan ganjaran puasa di bulan Syawal.

Selamat berpuasa sunat 6 hari Syawal semua! 🙂

 

 

 

Kredit kepada: Hafizamri.com

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Salam Lebaran Daripada Siti Khadijah !

Cahaya Ramadan berlalu pergi,
Menyambut tibanya Aidilfitri,
Ampun maaf segala peri,
Semoga ikatan kekal dihati..

 

Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir & Batin kepada semua pelanggan setia SK dan seluruh umat Islam. Semoga Aidilfitri kali ini memberi lebih makna buat kita semua. Berhati-hati ketika pulang ke kampung halaman masing-masing. Semoga kita semua bergembira beraya di samping insan yang tersayang dan jangan kita lupakan insan yang kurang bernasib baik ya. 🙂

~Ikhlas daripada Team Telekung Siti Khadijah~

 

 

p/s: PERHATIAN! Promosi Serikan Lebaran Siti Khadijah telah dilanjutkan tarikh sehingga 17 Jun 2018! Wahhh, jom ramai-ramai Serikan Lebaran anda bersama Siti Khadijah dengan mengunjungi ke butik-butik SK berhampiran anda. Nak order online? Boleh! layari sahaja www.sitikhadijah.com . Telekung Siti Khadijah, Lambang Cinta Abadi.~  

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Pecutan di 10 Malam Terakhir Ramadan!

Bulan Ramadan adalah bulan yang telah dianugerahkan Allah kepada hambaNya. ‘Sepuluh malam terakhir’ dalam bulan Ramadan ini merupakan penutupnya; yang bermula pada hari ke 21 Ramadan iaitu setelah selesainya 20 hari puasa. Namun kita semua mengetahui di mana sepuluh malam terakhir dalam bulan ini adalah antara sebaik-baik malam yang Allah jadikan untuk hambaNya beribadah hanya padaNya. Rasulullah telah menunjukkan kepada kita cara menghayati dan menghargai malam-malam mulia ini. Jom admin kongsikan kepada anda ya. 🙂

#1 Menghidupkan Malam

Bagaimana Rasulullah ‘menghidupkan malam’ di bulan Ramadan? Sudah tentunya dengan beribadah kepada Allah.

Aisyah RA pernah berkata:

“Tidak pernah aku melihat baginda (Nabi Muhammad) melakukan ibadah pada malam hari hingga pagi harinya dan berpuasa selama satu bulan penuh kecuali di bulan Ramadan.”

(HR Muslim)

 

#2  Membangunkan Keluarga Baginda


Pada malam-malam 10 hari yang terakhir, Rasulullah akan mengejutkan keluarga baginda bagi mengerjakan solat sunat malam pada malam sepuluh hari terakhir di bulan Ramadan.

Diriwayatkan dari Ali bin Abi Talib, ia berkata:

“Rasulullah membangunkan keluarganya di sepuluh hari terakhir bulan Ramadan.” 

(HR Tirmidzi)

 

#3 Tidak Menggauli Para Isteri Baginda

 

Baginda Rasulullah akan cuba untuk menjauhkan diri daripada menggauli isteri-isterinya pada 10 malam terakhir bulan Ramadan.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Anas disebutkan bahawa Rasulullah melipat tempat tidur baginda.



“Adalah Rasulullah SAW jika telah masuk sepuluh hari terakhir bulan Ramadan, beliau mengencangkan kainnya, menghidupkan malamnya, dan membangunkan keluarganya.” 

(HR Bukhari & Muslim)


#4 Mandi Antara Maghrib dengan Isya’

Ibnu Abi Hatim meriwayatkan dari Aisyah R.A berkata:



“Di bulan Ramadan, Rasulullah biasanya tidur dan bangun malam, namun jika telah masuk 10 hari terakhir, beliau mengencangkan ikat pinggang, menjauhi isteri-isterinya, dan mandi di waktu antara Maghrib & Isya’.”

  • Mandi dapat menyegarkan tubuh untuk berjaga malam dan mengerjakan ibadah sepanjang malam itu. 

#5 Niat Beriktikaf

Aisyah R.A berkata,


“Nabi Muhammad melakukan iktikaf di 10 hari terakhir bulan Ramadan sampai beliau meninggal dunia. Kemudian, isteri-isterinya yang melakukan iktikaf sepeninggalan beliau.”
(HR Bukhari & Muslim)

  • Rasulullah beriktikaf pada 10 hari terakhir dengan satu tujuan yang jelas iaitu untuk lari dari kesibukan dunia, mengosongkan fikiran, mengasingkan diri untuk bermunajat kepada Allah.
  • Baginda menghabiskan malamnya dengan berdoa dan berzikir kepada Allah.

Sesungguhnya, 10 malam terakhir dalam bulan Ramadan adalah malam-malam yang sangat istimewa. Pada malam-malam inilah Nabi Muhammad menghabiskan waktu-waktunya dengan ibadah yang khusyuk. Dan, antara malam inilah terdapatnya malam Lailatul-Qadar; malam yang lebih mulia daripada 1,000 bulan.

Khususnya pada malam-malam yang ganjil, yakni malam Lailatul Qadar yang penuh dengan kemuliaan, dan diburu oleh setiap umat Islam yang tahu betapa nilai dan istimewanya malam Lailatul Qadr ini. Moga-moga kita menjadi umat yang ikhlas mengabdikan diri kepadaNya pada malam berikut.

 

Kredit: Tazkirah.net

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Telekung tatahan Swarovski daripada Siti Khadijah!

Bagi peminat telekung jenama popular Siti Khadijah, pastinya tidak ketinggalan mendapatkan koleksi edisi terhad telekung tatahan Swarovski yang dilancarkan secara rasmi di Kuala Lumpur.

Koleksi terhad telekung Crystal Swarovski Limited Edition (CSLE) diilhamkan hasil kolaborasi sulung bersama jenama antarabangsa Swarovski.

Didatangkan dengan dua rona warna pilihan iaitu Teal Green dan Burgundy, telekung ini dihias rapi dengan tatahan Swarovski 100 peratus asli berbentuk bunga di bahagian hadapan telekung agar tampil minimalis dan tidak terlalu menonjol. Terdapat empat batu bunga dan 30 batu kecil yang terdapat pada koleksi edisi terhad telekung CSLE. Fabrik cotton-feel polyester tidak hanya nyaman dipakai, malah ia juga tidak jarang, tidak tebal dan tidak terbang ketika sujud, antara isu biasa yang dialami Muslimah ketika mengerjakan solat.

Menurut Pengasasnya, Puan Padzilah Enda Sulaiman yang ditemui di majlis pelancaran, koleksi terbaharunya itu tampil minimalis namun mementingkan kualiti dan keselesaan buat pelanggannya.

Saya tidak mahu koleksi ini kelihatan riak sehingga menimbulkan fitnah. Jadi kita tampilkan rekaan yang tidak keterlaluan buat pelanggan untuk tampil selesa dan eksklusif,” katanya.

Warna Teal Green & Burgundy menjadi warna pilihan Telekung CSLE Siti Khadijah~

Demi menjamin keselesaan maksima, telekung edisi terhad ini ditawarkan dalam tiga pilihan saiz klasik pada bahagian wajah iaitu S (58cm), M (60cm) dan L (62cm). Manakala labuh hadapan telekung ini adalah 117cm, labuh belakang 122cm dan labuh lining 65cm dan ukuran kain, labuh 135cm dan lebar 80cm.

Datang dengan kotak eksklusif, telekung CSLE ini amat sesuai dijadikan cenderahati buat VIP, didedikasikan sebagai penghargaan buat diri sendiri mahupun  diberikan sebagai cenderahati buat insan tersayang. Telekung CSLE ini kini boleh didapati di butik Siti Khadijah terpilih dan secara atas talian di www.sitikhadijah.com bermula 8 Jun 2018.

Dalam masa yang sama, sempena Hari Raya Aidilfitri yang bakal tiba tidak lama lagi, Siti Khadijah juga mengeluarkan produk Baju Kurung pesak yang juga bertatahkan batu Swarovski, membuatkan ianya unuk dan terserlah gaya elegan si pemakai. Produk terbaru yang diberi nama Kurung CSLE dari Siti Khadijah ini juga sudah boleh didapati oleh pengguna tegar Siti Khadijah di semua butik dan Online Siti Khadijah.

 

Kredit: Sinar Online

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Siti Khadijah Dedah Isu “Telekung Vietnam” Selepas Terima Ribuan Maklum Balas

Buat pertama kalinya, pihak Siti Khadijah Sdn Bhd (SKHSB) tampil memberi keterangan rasmi di majlis berbuka puasa Siti Khadijah mengenai isu telekung tiruan buatan Vietnam yang menggunakan trademark dan rekaan Siti Khadijah sewenang-wenangnya. Menurut Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), Siti Khadijah Holding Sdn Bhd (SKHSB), Saha bin Sahad, pihak mereka menerima ribuan panggilan dan maklum balas berkenaan telekung tiruan yang ternyata jauh berbeza dari segi kualiti dan konsistensi.

“Kami terpanggil untuk mengadakan sidang media ini kerana transaksi penjualan telekung tiruan yang menggunakan trademark dan rekaan kami semakin menjadi-jadi. Lebih kritikal lagi apabila logo dan cara bungkusan ditiru bulat-bulat dan amat mengelirukan pengguna. Impaknya terhadap konsumer, rakan niaga, ekonomi negara dan imej kami sebagai pengeluar telekung premium harus dihebahkan supaya pelanggan tidak rasa tertipu memiliki telekung tiruan yang dianggap asli,” jelas Saha.

Untuk mengelak kekeliruan pengguna, Saha menegaskan bahawa telekung jenama Siti Khadijah yang asli hanya dijual di lebih 29 butik Siti Khadijah di seluruh negara, di laman web rasmi www.sitikhadijah.com,  tiga sosial media rasmi Siti Khadijah; Facebook, Instagram dan Twitter dan saluran marketplace sah iaitu Lazada, Shopee, FashionValet dan Astro Go Shop. “Kami tidak pernah melantik mana-mana ejen jualan dalam talian mahupun individu dan tidak pernah mempunyai kilang di Vietnam,” tambah Saha lagi.

Kilang Siti Khadijah yang berlokasi di Bangi, Selangor dijalankan oleh 98% pekerja warganegara dan bumiputera untuk menyokong industri tempatan dan menggalakkan aliran wang dalam negara, sekaligus menyumbang kepada ekonomi negara.

Menurut Saha, Siti Khadijah merupakan jenama berdaftar di bawah MyIPO dan segala trademark dan rekaan yang ditiru boleh diambil tindakan undang-undang.  Rekaan Telekung Siti Khadijah Klasik dilindungi di bawah Akta Hak Cipta 1987 sejak 7 Januari 2011. Berikutan informasi mengenai penjual telekung tiruan Siti Khadijah yang diterima, laporan telah dibuat kepada pihak berwajib seperti KPDNKK. Beberapa serbuan besar-besaran telah dilakukan melibatkan rampasan beribu-ribu telekung tiruan yang menggunakan logo Siti Khadijah.

Pihak Siti Khadijah menyarankan agar pengguna merujuk kepada butik sah Siti Khadijah dan laman web rasmi www.sitikhadijah.com untuk memastikan jenis, koleksi, harga dan warna yang ditawarkan adalah asli. Telekung premium Siti Khadijah dijual pada harga dari RM139 – RM287.

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

#PASTIKANASLIBARUBELI DI SITI KHADIJAH!

PERHATIAN KEPADA FAMILI SK!!

Team SK ingin war-warkan sesuatu yang amat penting kepada semua pengguna Telekung Siti Khadijah. Berikut adalah perkara yang anda perlu peka. Pengumuman ini dibuat disebabkan penularan penjualan telekung tiruan Vietnam menggunakan jenama Siti Khadijah oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Jangan lupa untuk kongsikan kepada saudara-mara dan sahabat-handai anda ya.

#Originalah #TelekungSitiKhadijah #PastikanAsliBaruBeli

Jom bantu Team SK hapuskan modus operandi penjualan Telekung Tiruan SK ini. Kami yakin dan pasti, jika tiada sokongan daripada anda, pasti isu ini dapat dikurangkan dari semasa ke semasa. Belilah Telekung SK, hanya yang ORIGINAL! 🙂

Telekung Siti Khadijah, Lambang Cinta Abadi~ 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE