Jom Membeli-belah Produk SK di Raya Fashion Week di Isetan KLCC!

Assalamualaikum! 🙂 Bagaimana dengan puasa anda? Pejam celik pejam celik, kita sudah pun melepasi fasa pertama bulan Ramadan yang mulia ini. Cepat sungguh masa berlalu kan? Apa-apa pun admin doakan anda semua terus laju mengejar amal dan kebaikan di bulan ‘pesta pahala’ ini. Semoga kita sentiasa berada di bawah rahmat Allah. Ameen…

Siapa pergi ke Festival Gema Lebaran 2018 yang berlangsung di MAEPS, Serdang minggu lepas? Jika di Gema Lebaran 2018 SK berikan anda promosi yang kaw-kaw punya, kali ini sekali lagi Team SK ingin menyajikan anda dengan promosi-promosi terhebat khas untuk #FamiliSK yang tidak jemu-jemu menyokong Telekung SK! :_

‘Di mana promosi baru SK tu?’ 

Haaaa..ayuh kita membeli-belah produk SK sempena program Raya Fashion Week 2018. Promosi Raya Fashion Week SK yang bermula pada hari ini sehingga 30 Mei 2018 menawarkan pelbagai produk SK dengan harga lebih berpatutan dan mampu milik.

Ada yang bertanya? SK jual telekung je ke? Jawapannya mestilah TIDAK. Tahu tak Siti Khadijah juga mengeluarkan produk-produk lain seperti jubah, kasut wanita, stokin tangan, sarung lengan dan sebagainya. Kena pula dengan musim nak raya ni kan, SK juga mengeluarkan Set Baju Melayu dan Baju Kurung SK dengan 5 pilihan warna yang digemari oleh pengguna moden sekarang.

Jadi apa lagi tunggu? Jom lah shopping raya bersama SK di Program Raya Fashion Week 2018, bertempat di Isetan, KLCC pada 28-30 Mei 2018. Serikan lebaran anda bersama Telekung Siti Khadijah, Lambang Cinta Abadi~

 

Wahhh hadiah percuma pun ada lah! 🙂

 

Antara produk terbaru Siti Khadijah sempena Raya Fashion Week 2018 di Isetan, KLCC~

 

 

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Selesa Ber’terawih’ Tahun Ini Dengan Telekung Siti Khadijah

Solat Sunat Terawih pastinya antara ibadah utama yang dinanti-nantikan semua umat Islam apabila tibanya bulan Ramadan. Kebiasaanya bagi masyarakat Islam di Malaysia, kita akan ke masjid atau surau berdekatan rumah kita selepas Maghrib (selepas berbuka puasa). Keadaan cuaca di Malaysia lembab dan agak panas juga membuatkan ramai Muslimah di Malaysia mengalami masalah seperti berikut:

  • Menukar setiap telekung yang berbau dan kotor.
  • Kebersihan pakaian solat dan menerapkan sikap bertanggungjawab dalam menjaga kebersiha
  • Telekung wakaf berbau dan hapak,
  • Mempunyai kesan solekan dan bintik hitam kerana basah

‘Fed up’ dengan masalah yang dihadapi ini? Apa kata kita beralih dan merasai pengalaman memakai Telekung Siti Khadijah? Boleh pakai masa solat Terawih di bulan Ramadan ni! 🙂

Jangan beli Telekung Siti Khadijah sebab jenama, tapi belilah sebab kualiti nya.

Sempena bulan Ramadan ini, Telekung Siti Khadijah bakal mengadakan Promosi Gema Lebaran 2018, di MAEPS, Serdang. Ya! Pelbagai produk-produk baru SK akan dipasarkan di Gema Lebaran dan yang paling penting ialah diskaun sehingga 15% . Pastinya berbaloi-baloi. Jadi jangan lepaskan peluang untuk datang ke MAEPS Serdang bagi Promosi Gema Lebaran Siti Khadijah pada 26 dan 27 Mei ini dan temui Team SK di booth bernombor L032 & L033. Bawak saudara-mara dan sahabat handai sekali ya! kami tunggu anda di sana. 🙂 Layari juga Facebook Telekung Siti Khadijah untuk info lanjut.

 

Antara koleksi terbaru dari SK sempena Gema Lebaran 2018 di MAEPS, Serdang pada 26 & 27 Mei ini!

   

 

 

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Cara Menawan Hati Ibu Bapa Kita

Bagaimana puasa anda? Harapnya Allah permudahkan segala urusan berpuasa kita pada tahun ini ya… 🙂

Siapa yang tidak sayang akan ibu-bapa masing-masing, betul? Mereka lah yang melahirkan kita, dan tanpa mereka, tiada lah kita hidup di dunia ini. Sejak kecil, kita dididik dan di beri kasih sayang yang tidak berbelah bagi oleh ibu-bapa kita. Jadi mengapa apabila kita meningkat dewsa, mengapa kita tidak boleh melakukan perkara yang sama terhadap kedua orang tua kita?

Sebenarnya, kadang-kadang perkara sekecil zarah sahaja mampu membahagiakan hati kedua ibu-bapa kita. Di bulan Ramadan yang mulia ini, jom saya kongsikan cara-cara yang senang untuk menambat hati kedua orang tu kita.

#1 Berbicaralah secara lemah-lembut

  • Sudah pastinya ibu-bapa kita akan lebih terasa dan sensitif kerana mereka terlebih dahulu ‘makan garam’ dari kita.
  • Jadi, gunakanlah perkataan yang lembutdan sopan, serta jangan lah kita sesekali meninggikan suara kita kepada mereka. Takut kecil pula hati mereka nanti.
  • Sebagai anak juga, kita tidak boleh bercakap dengan ibu-bapa kita seperti bercakap dengan rakan kita.
  • Percayalah, jika kita berlembut dengan mereka, mereka juga akan berlembut dan akan rasa lebih dekat dengan kita.

#2 Tidak Merendah-rendahkan/Menghina Ibu Bapa 

  • Jika suatu hari nanti kita sudah bekerjaya, memiliki keluarga, mewah dan berharta jangan sekali-kali menghina dan melupakan kedua ibu bapa kita.
  • Walau sejahat mana pun mereka di pandangan anda, ianya tetap berdosa besar jika kita mengherdik insan yang melahirkan kita ke dunia ini.
  • Sentiasa ingat bahawa kita bermula dari mereka. Apabila Allah SWT memberi nikmat-Nya buat kita maka inilah peluang untuk kita membalas jasa mereka.
  • Kenanglah segala penat lelah mereka yang membesarkan kita sehingga berjaya. Sentiasa berterima kasih kepada mereka agar mereka rasa dihargai.

#3 Tidak terlalu berkira dengan Ibu-Bapa

  • Ibu bapa adalah insan yang tidak pernah mendahulukan kepentingan diri mereka. Sudah pasti anak-anak menjadi keutamaan dalam hidup mereka.
  • Sebagai seorang anak, bermurah hatilah dalam berkongsi nikmat yang Allah sudah berikan kepada kita. Bukankah rezeki datang daripada-Nya?
  • Dengan bersedekah dan tidak berkira dengan kedua ibu bapa boleh menjadi sebab rezeki kita sentiasa dimurahkan. Ingatlah, rezeki kita Allah dah susun baik-baik. Hanya menunggu masa yang tepat untuk dilepaskan satu-persatu.

#4 Segerakan Permintaan Mereka

  • Jika ibu bapa memerlukan khidmat bakti kita sebagai anak, perlulah kita segerakan tanpa sebarang alasan dan penangguhan.
  • Walaupun kita sedang bersolat sunat sekalipun, kita wajib mendahulukan panggilan ibu.
  • Berbaktilah kepada ibu bapa dengan berbuat baik kepada mereka, mengerjakan hak-hak mereka, sentiasa mengikut segala perintah mereka selagi tidak bertentangan dengan syarak.
  • Menjauhi sebarang perkara yang menyakiti hati mereka dan mengerjakan apa yang menggembirakan mereka.

Dan yang terakhir sekali ialah………….

 

#5 Lakukanlah sesuatu yang menggembirakan ibu bapa kita selalu! 🙂

  • Sebagai seorang anak, kita sewajarnya paling mengenali dan mengetahui perkara yang mereka suka dan tidak suka.
  • Maka, usahalah sebaik mungkin agar kita dapat menggembirakan hati mereka walaupun dalam sekecil-kecil perkara. Bahagikanlah masa yang sebaiknya agar dapat memenuhi keperluan ibu bapa disamping kesibukan kita dalam bekerja mahupun berkeluarga.
  • Sentiasa pandai memenangi hati orang tua agar hidup kita lebih mendapat keberkatan. Banyak kisah tauladan yang dapat kita jadikan contoh dalam perkara berbakti kepada kedua ibu bapa.

 

Sama-samalah kita perbaiki hubungan kita dengan ibu bapa agar hidup kita sentiasa mendapat keberkatan dan keredaan-Nya di dunia dan akhirat. Insya-Allah.

Kredit kepada: Tazkirah.net

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Nak Bersedekah Tidak Semestinya Menggunakan Wang Semata-mata…

Sedekah merupakan suatu amalan yang mulia dan di pandang tinggi oleh Allah. Sedekah juga merupakan perkara yang dituntut oleh Islam. Pastinya besar ganjaran bagi yang gemar bersedekah kerana Allah. Sebagai contohnya, mati seorang yang suka bersedekah akan berada dalam keadaan Husnul Khatimah dan akan terhapus sikap sombong nya.

Kita selalu kaitkan sedekah dengan wang ringgit, betul tak?

Penting untuk kita faham konsep bersedekah itu sendiri. Ramai dalam kalangan kita yang masih beranggapan bahawa jika ingin bersedekah, kita mestilah berduit dan ‘hidup senang’ terlebih dahulu. Wahai umat Islam, jangan sempitkan pemikiran anda, kerana sesungguhnya konsep bersedekah itu kan luas? 🙂 

Berikut saya kongsikan 4 cara bersedekah secara kreatif. Semoga bermanfaat buat semua.

1. Sedekah Sabun Basuh Tangan/Pewangi

 

  • Susah untuk kita jumpa pewangi/sabun basuh tangan di tandas-tandas masjid atau surau sekarang, kan?
  • Namun tidaklah semua masjid tidak mempunyai sabun atau pewangi tandas, namun ianya jarang kelihatan. Sampaikan kadang-kadang tandas-tandas di masjid ini ada yang berbau, walaupun sudah dicuci sebelum nya.
  • InsyaAllah, jika kita sedekahkan pewangi dan sabuh basuh tangan di tandas-tandas masjid/surau, pengguna yang solat di situ dapat menggunakan dan memberi manfaat kepada semua orang. Masjid/Surau pun akan jadi lebih bersih dan wangi.
  • Senang kan nak dapat saham pahala di akhirat nanti? 🙂

 

2. Jangan pandang remeh terhadap Duit Syiling!

 

  • Tipu lah kalau kita tak pernah dapat duit syiling dalam kehidupan seharian kita, kan?
  • Apa kata kita guna pendekatan bersedekah dengan cara yang berbeza dan kreatif menggunakan duit syiling ini. Bagaimana caranya?
  • Jadi apa kata bermula pada hari ini kita wujudkan satu tabung khas untuk menyimpan baki syiling ini dan kemudian sedekahkan setiap syiling yang disimpan ini kepada mereka yang memerlukan setiap hujung bulan.
  • Mungkin kita tidak sedar,kadang-kadang dalam masa seminggu sahaja kita dapat kumpul hampir RM10 dengan hanya menggunakan duit syiling sahaja! 🙂

 

3. Sedekah Baki Bayaran

 

  • Apakah yang dimaksudkan dengan sedekahkan baki bayaran?
  • Rajin-rajinlah menyebut perkataan ‘keep the change’ sebagai tanda sedekah kita!
  • Tidak ramai yang sedar tentang cara sedekah sebegini. Kalau bukan selalu, sekurang-kurangnya sekali-sekala sudah memadai.
  • Cuba biasakan untuk halalkan/niatkan sedekah untuk baki bayaran yang nilainya kecil. InsyaAllah, lama-kelamaan Allah akan tanamkan sikap untuk memberi/sedekah lebih daripada itu pada masa akan datang.

 

 

4. Sedekah kan kelengkapan solat seperti……….Telekung! 🙂

 

  • Jika kita lihat pada kebanyakan surau atau masjid di pusat membeli-belah mahupun di kawasan rehat dan rawat, seakan kekuarangan kelengkapan ibadah seperti kain pelikat dan telekung.
  • Jika ada pun, pastinya ada yang sudah berbau ataupun lusuh.
  • Kadang-kadang, tanpa kitra sedar pakaian kita terdedah dengan banyak perkara yang kotor, jadi kain pelikat dan telekung ini menjadi satu keperluan untuk bersolat.
  • Bayangkan jika anda dapat sedekahkan kain pelikat dan telekung, pastinya ramai yang mendapat manfaat daripada apa yang kita sedekahkan.

Lagi-lagi, telekung yang disedekahkan adalah telekung yang berkualiti premium seperti Telekung Siti Khadijah! 🙂

Layari laman www.sitikhadijah.com untuk promosi menarik daripada Telekung Siti Khadijah~

Bersedekah yang paling baik ialah kita memberikan sesuatu yang orang benar-benar memerlukannya. Kadang-kadang kita sedekah sabun di tandas masjid itu lebih baik dari sedekahkan naskah surah Yasin di masjid yang sememangnya sudah banyak naskah al-Quran dan Yasin yang tidak dibaca.

Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud,


“Setiap kebaikan adalah sedekah”-Hadis Riwayat Muslim

Apabila kita menyampaikan sesuatu yang baik juga dianggap sebagai satu sedekah. Maka dengan wujudnya pelbagai sosial media sekarang, cuba gunakan untuk menyampaikan pesanan yang baik-baik untuk diri sendiri dan juga orang lain. Peringatan itu juga menjadi satu sedekah buat kita kepada orang lain.

Kredit kepada: Tazkirah.net

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Sebelum ke Bulan Ramadan, Amati Bulan Sya’ban Dahulu

Bulan Sya’ban adalah bulan yang penuh berkat dan kebaikan. Tahukah anda? Pada bulan ini juga Allah akan membuka pintu rahmat dan ampunan ke atas hambaNya seluas-luasnya. Sebab itulah, kita sebagai hamba Allah dianjurkan untuk memperbanyakkan amalan sunat seperti berpuasa sunat pada bulan Sya’ban.

Hal ini sebagaimana yang dicontohkan Nabi Muhammad SAW:

 Nabi SAW lebih sering puasa sunah di bulan Sya’ban dibandingkan pada bulan lainnya, (HR Bukhari).

Bukan hanya berpuasa sahaja, kita juga perlu memperbanyakkan ibadah dan melakukan amalan yang baik dalam menghidupkan malam nisfu Sya’ban.

Sayyid Muhammad bin ‘Alawi Al-Maliki menegaskan bahawa terdapat banyak kemuliaan di malam nisfu Sya’ban. 

Allah akan mengampuni dosa hambaNya yang memint keampunan dariNya pada malam itu, mengasihi orang yang minta kasih, menjawab doa orang yang meminta, melapangkan penderitaan orang susah, dan membebaskan sekelompok orang dari neraka.

Berikut saya kongsikan 3 amalan mudah yang dapat kita amalkan dari kitab Madza fi Sya’ban karya Sayyid Muhammad Alawi Al-Maliki:

1. Memperbanyakkan Doa 

Nabi Muhammad pernah bersabda yang bermaksud,

“(Rahmat) Allah SWT turun ke bumi pada malam nisfu Sya’ban. Dia akan mengampuni segala sesuatu kecuali dosa musyrik dan orang yang di dalam hatinya tersimpan kebencian (kemunafikan),” -HR Baihaqi

2. Banyakkan membaca 2 kalimah syahadah

  • Dua kalimah syahadat termasuk dalam kalimah yang mulia.
  • Ianya sangat baik dibaca pada bila-bila masa pun, lebih-lebih lagi pada malam nisfu Syaaban.

Sayyid Muhammad bin Alawi mengatakan,

Seeloknya seorang Muslim itu mengisi waktu yang penuh berkah dan keutamaan dengan memperbanyakkan membaca dua kalimah syahadah, La Ilaha Illallah Muhammad Rasululullah, khususnya bulan Sya’ban dan malam pertengahannya.”


3. Memperbanyakkan istighfar 

  • Tidak ada satu manusia pun yang bersih dari dosa dan salah. Itulah manusia.
  • Hari-hari kita pasti akan bergelumang dengan dosa. Namun, Allah sentiasa membuka pintu taubat dan keampunan kepada hamba-hambanya.
  • Oleh itu, pinta lah keampunan dariNya dengan beristighfar, lebih-lebih lagi di malam nisfu Sya’ban.

Sayyid Muhammad bin Alawi menjelaskan lagi, 


 “Istighfar merupakan amalan utama yang harus dibiasakan orang Islam, terutama pada waktu yang memiliki keutamaan, seperti Sya’ban dan malam pertengahannya. Istighfar dapat memudahkan rezeki, sebagaimana dijelaskan dalam Al-Qur’an dan hadis. Pada bulan Sya’ban pula dosa akan diampuni, segala kesulitan akan dimudahkan, dan kesedihan dapat dihilangkan”.

 

Demikianlah tiga amalan utama di malam nisfu Sya’ban menurut Sayyid Muhammad. Semua amalan itu berdampak baik dan memberi keberkahan kepada orang yang mengamalkannya. 


Semoga kita termasuk orang yang menghidupkan malam nisfu Sya’ban dengan memperbanyakkan doa, membaca 2 kalimah syahadah, istighfar, serta kalimah-kalimah mulia yang lain, insyaAllah. 🙂

Kredit kepada: Nu.Or

 

 

Pssssttttt…Ni ada pesanan penaja sedikit…. 🙂

Bulan puasa dah dekat ni, korang tak nak rasai keselesaan telekung Siti Khadijah ke untuk solat sunat Terawih nanti? Haaa..sekarang SK ada buat promosi Road to Ramadan Online 2018 tau. Anda boleh dapatkan harga promosi produk-produk SK dan ‘pre-order’ saja kepada kami. Cepat tau! Tempahan hanya bermula 26 April-6 Mei 2018 sahaja tau. Jangan lepaskan peluang keemasan ni! 🙂

#RoadtoRamadan #OnlineKanSenang

 

 

 

 

Peraduan Cabutan Bertuah pun ada bagi pembelian RM 300 ke atas. Haduah utam ialah Pakej Mengerjakan Ibadah Umrah! 🙂

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Langkah Mengatasi Perasaan Was-was Ketika Berwudu’ & Solat

Apa itu Was-was?

Was-was sebenarnya merupakan bisikan ke dalam jiwa dan pemikiran oleh syaitan yang menjadikan diri sentiasa tidak pasti yang telah dilakukan sejak peristiwa Adam dicampak ke bumi.

Berikut adalah beberapa langkah menghilangkan was-was ketika mahu mengambil wuduk dan menunaikan solat. Semoga bermanfaat buat semua.

#1 Amalkan Membaca Isti’azah & 3 ‘Qul’

  • Baca sebanyak 3 kali setiap kali selepas solat dan sebelum tidur. Banyakkan membaca Al-Quran dan berdoa agar anda dijauhkan daripada bisikan syaitan, memohon kekuatan diri dan kemudahan semasa melakukan ibadah.
  • Tujuannya adalah untuk melemahkan syaitan dan memberi kekuatan kepada diri.
  • Boleh juga amalkan sebagai doa untuk menghalau syaitan.

Allah berfirman Surah Al-A’raf, ayat 200 yang bermaksud,

“Dan jika engkau dihasut oleh hasutan daripada syaitan, maka mintalah perlindungan kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

#2 Tambahkan Ilmu Agama Dalam Diri Secara Berterusan

  • Ini membolehkan anda memahami hukum-hakam dan perkara yang boleh menghindarkan diri daripada rasa was-was.
  • Yakinkan diri bahawa minda anda sedang dikuasai oleh syaitan yang tugasnya adalah membuatkan anda berasa jemu melakukan ibadat sehingga anda tidak mahu melakukannya lagi.
  • Syaitan mempunyai tugas khas iaitu ia mahu anda menjerumuskan diri anda ke dalam neraka. Oleh itu, kuatkan minda anda serta meyakini yang boleh melaluinya.

#3 Semasa Mengambil Wuduk Dan Bersolat Tumpukan Perhatian Anda Sepenuhnya

  • Jangan melayan sebarang rasa yang menjentik hati anda yang cuba mengatakan wuduk anda ada kekurangan dan solat anda tidak diterima Allah. Kekuatan minda amat diperlukan pada masa ini.
  • Jika anda mula melayan perasaan anda, anda tidak akan dapat menyelesaikan masalah ini.
  • Oleh itu, jangan mengulang kembali wuduk atau perbuatan di dalam solat anda. Buat dan teruskan dengan yang lain.
  • Minta kepada Allah untuk menerima semua ibadah anda. Ingat, anda sedang melawan keburukan untuk mendapatkan kebaikan.

#4 Beritahu Keluarga Atau Rakan Anda Mengenai Masalah Anda

  • Sokongan daripada mereka sangatlah diperlukan. Tidak mustahil jika ada di antara mereka yang dapat memberikan jalan penyelesaian kepada anda.
  • Membaca artikel ini juga insyaAllah dapat membantu anda menangani masalah was-was. Ini juga bagi membantu orang lain yang mungkin keliru dengan masalah anda.

#5 Dapatkan Khidmat Kaunseling

  • Sekiranya anda masih tidak dapat selesaikan masalah was-was anda ini, cuba dapatkan khidmat kaunseling atau pakar psikologi.
  • Ini kerana was-was juga boleh dikaitkan dengan masalah psikologi yang digelar sebagai Obsessive-Compulsive Disorder (OCD).
  • Bersemukalah dengan mereka dan berterus-terang dengan permasalahan anda. InsyaAllah, anda akan menemui jalan penyelesaiannya.

 

Apa yang penting, cekalkan hati dan sentiasa fokus dalam melakukan ibadah seharian kita. InsyaAllah, perasaan was-was itu akan dapat dibuang jauh-jauh! 🙂

Kredit kepada: Tazkirah.net

 

p/s: Pssssttt….Ni nak bagitahu ni, Telekung Siti Khadijah dan Kartun Animasi, Omar & Hana akan ‘berkampung’  selama 4 hari bermula 26 April hingga 29 April 2018 sempena Fiesta Omar & Hana bersama Siti Khadijah.

Di mana? Haa jom datang bawa si kecil anda ke Centre Court, Alamanda Putrajaya ! Macam-macam aktiviti menanti anda. Pastinya juga #TeamSK akan memberi tawaran promosi yang istimewa sempena pengeluaran produk telekung kanak-kanak yang baru yang diberi nama Telekung Hana. Jadi jangan lepaskan peluang keemasan ini, kami tunggu anda di sana! 

 

 

 

 

 

 

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Mudahnya Cara Untuk Sentiasa Mengingati Allah

Alpa. Itulah ungkapan yang sesuai buat kita hamba Allah yang terlalu mengejar kemewahan dunia. Dalam kita tidak sedar, sebenarnya semakin kita mendewakan keduniaan, semakin itu lah kita akan terasa jauh dari Allah. Benar atau tidak? Adakah kita sudah jalankan tugas sebagai hamba Allah dengan sebaik mungkin?

Sudah menjadi fitrah manusia itu tidak sempurna. Dalam kehidupan kita, pasti ada masanya kita akan rasa jauh dari Allah.

Bagaimana kita mahu rasa dekat dengan Allah? -Dengan sentiasa mengingatiNya. Berikut saya kongsikan cara mudah untuk kita sentiasa mengingati Allah.

#1  Solat Berjemaah

  • Solat merupakan perkara yang langsung diterima oleh Nabi Muhammad SAW daripada Allah semasa peristiwa Israk dan Mikraj.
  • Penerimaan solat juga merupakan satu rahmat daripada Allah kepada manusia sebagai wasilah untuk mendekatkan diri kepada-Nya.

Nabi Muhammad telah bersabda yang bermaksud;

“Solat berjemaah melebihi solat bersendirian dengan 27 darjat (atau 27 kali ganda)”Riwayat Bukhari dan Muslim

#2  Berzikir

  • Dalam kehidupan seharian kita juga, usahalah untuk membaca zikir yang ringkas dan ringan di bibir kita.
  • Sebagai contoh yang senang, dalam perjalanan kita balik dari kerja atau kita sedang menuju ke sesebuah destinasi, kita boleh manfaatkan dengan membaca zikir dengan titipan di mulut kita.
  • Dengan berzikir, ia secara tidak langsung mengingatkan kita pada Allah. Kelebihan bila kita berzikir ialah Allah akan ingat kepadanya.

Allah berfirman dalam Surah Al-Baqarah, Ayat 152 yang bermaksud;

“Maka ingatlah kepadaKu, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu ingkar kepadaKu.” Surah Al-Baqarah:152

#3  Berselawat

Allah berfirman dalam Surah Al-Ahzab, Ayat 56 yang bermaksud;

“Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kami ke atas Nabi dan ucapkanlah salam kepadanya.”Surah Al-Ahzab:56

  • Selawat merupakan salah satu perkara yang sangat banyak kelebihan bila diucapkan atau dilafazkan.
  • Kelebihan terbesar ialah dengan berselawat, kita mampu untuk mendapatkan syafaat daripada Rasulullah SAW di akhirat kelak.
  • Di saat manusia berada dalam keadaan panas terik mentari di Padang Mahsyar, syafaat merupakan salah satu penyelamat kita.
  • Oleh sebab itu, perbanyakkan selawat kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW di samping menyemai rasa cinta kepada Baginda.

#4  Istighfar

 

  • Dengan beristigfar dosa yang kita ada akan diampuni oleh Allah SWT.
  • Dengan berbekalkan rahmatNya, dengan beristigfar banyak kelebihan dan faedahnya. Kelebihan terbesar ialah bila dosa kita dihapuskan oleh Allah.

Allah SWT telah berjanji seperti di dalam sabda Baginda, Rasulullah SAW;

“Allah telah berfirman; “Wahai hamba-hambaKu, setiap kalian pasti berdosa kecuali yang Aku jaga. Maka beristighfarlah kalian kepadaKu, nescaya kalian Aku ampuni. Dan barangsiapa yang meyakini bahawa Aku punya kemampuan untuk mengampuni dosa-dosanya, maka Aku akan mengampuninya dan Aku tidak peduli (beberapa banyak dosanya).”

Sebenarnya banyak perkara yang boleh dilakukan sebenarnya dalam hidup kita untuk mendekatkan diri pada Allah. Namun ia berbalik kapda diri kita sebenarnya untuk melakukan atau tidak, dan ia mudah dilakukan dan senang diucapkan, tapi ia berat pada jiwa kita.

Berusahalah dengan seberapa daya mungkin. Kalau tidak boleh buat semua, jangan tinggal semua. 🙂

 

Dapatkan koleksi Telekung Siti Khadijah sekarang dengan melayari www.sitikhadijah.com

 

Kredit kepada: Tazkirah.net

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Menghargai Peristiwa Isra’ & Mikraj

Bukankah Allah menjadikan sesuatu itu penuh dengan hikmah dan pengajaran buat hambaNya? Itulah yang kita perlu gambarkan apabila memahami dan berbicara tentang peristiwa Isra’ dan Mikraj. Benar, sukar untuk kita percaya. Namun, itulah kuasa Allah. Sebagai umat islam di dunia ini, kita perlu menghargai dan jadikan panduan hidup tentang peristiwa Isra’ dan Mikraj Nabi Muhammad SAW.

Apakah Isra’ dan Mikraj?

 

Isra’

 Perjalanan Nabi Muhammad SAW dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis di Palestin.

Mikraj

Perjalanan Baginda s.a.w. dari Masjidil Aqsa ke Sidratulmuntaha di langit ketujuh

 

Beberapa perkara yang perlu kita hargai daripada peristiwa Isra’ dan Mikraj …

#1 Israk Mikraj Adalah Perjalanan Yang Nyata

  • Peristiwa iaitu perjalanan dan pengalaman Nabi Allah Muhammad, di mana Rasulullah telah mendapatkan perintah secara langsung tanpa perantara dalam suruhan mengerjakan solat 5 waktu
  • Bukti penurunan wahyu yang berbeza daripada wahyu-wahyu yang lain.

#2 Tanda Kekuasaan Allah 

  • Peristiwa Isra’ dan Mikraj menunjukkan betapa besarnya kekuasaan Allah dengan menjadikan sebuah peristiwa yang boleh dianggap ganjil dan hebat pada masa yang sama.
  • Di sini kita harus percaya bahawa apa sahaja pasti akan terjadi dengan kehendak dan izin Allah.

Allah berfirman Surah Al-Isra’ ayat 1 yang bermaksud,

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

#3 Bentuk Kemuliaan Allah S.W.T Kepada Rasulullah 

  • Pelbagai ujian melanda Rasulullah sebelum terjadinya peristiwa Isra’ dan Mikraj.
  • Sebagai contoh, Rasulullah pernah diusir oleh penduduk di Thaif, dan kehilangan 2 orang penting dalam hidup baginda iaitu isteri, Siti Khadijah dan bapa saudara, Abu Thalib.
  • Jadi, peristiwa Isra’ dan Mikraj adalah sebagai hadiah dan pengganti kepada baginda.

#4 Bukti Kerasulan Nabi Muhammad 

  • Kekuasaan Allah juga bertujuan mengukuhkan kerasulan Rasulullah.
  • Isra’ dan Mikraj juga diciptakan untuk memuliakan Rasulullah sebagai seorang Rasul.
  • Ianya bertujuan mempersiapkan kekuatan jasad, jasmani dan rohaniah Rasulullah dalam menjalankan tugas kenabian baginda.

#5 Perintah Didirikan Solat Lima Waktu

  • Perintah ini adalahsecara langsung diberikan oleh Allah kepada Nabi Muhammad tanpa perantara.
  • Pada mulanya Allah menetapkan untuk mengerjakan solat 50 waktu, namun dikurangkan kepada 5 waktu selepas dipohon Rasulullah untuk pengurangan waktu solat.
  • Perintah solat 5 waktu dipegang erat Rasulullah dan baginda menitikberatkan kepada umat baginda supaya tidak meninggalkan solat 5 waktu kerana solat adalah tiang agama.

Subhanallah! Banyak pengajaran dan hikmah yang boleh kita ambil daripada peristiwa Isra’ dan Mikraj ini 🙂

Jadi sebagai umat Islam umumnya, dan pengikut Nabi Muhammad s.a.w khususnya haruslah kita jadikan peristiwa ini sebagai pangajaran utama dalam mengejar ibadah terutamanya dalam mendirikan solat lima waktu. Semoga bermanfaat buat semua. Allahua’lam.

 

Kredit: Tazkirah.net

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Telekung & Aurat?

Apabila kita berbicara tentang aurat, ianya boleh dikatakan sejauh mana kita dapat menjaga batasan tubuh yang telah ditetapkan Islam. Jika dengan menggunakan kain kita dapat menutup aurat, maka kain lah yang kita wajib gunakan. Jika perlu menggunakan plastik untuk menutup aurat (dengan syarat plastik itu menepati kaedah menutup aurat), maka wajib lah menutup aurat dengan plastik. Itu baru bab aurat sesama manusia.


Bagaimana pula aurat dengan Allah?

  • Wajib menutup aurat semasa solat dan melakukan ibadah Haji/Umrah



Situasi 1
Seorang lelaki yang solat secara sendiri di dalam  bilik, sah solatnya walaupun hanya memakai kain pelikat tanpa berbaju dan menampakkan bulu ketiak semasa mengangkat takbir. Solatnya juga sah jika memakai seluar yang menutupi aurat antara pusat dan lutut. Begitu juga jika lelaki itu solat di masjid, sah solatnya yang memakai kain atau seluar bermuda semata2, namun ada isu lain yang perlu dititikberatkan.

 

Situasi 2
Bagi kaum Hawa yang menunikan solat, sekalipun anda memakai telekung putih yang tebal dan mengikut batasan yang ditetapkan syarak, bukan semua tempat anda  boleh bersolat sekalipun tempat itu suci bersih lagi murni. Sebagai contoh, solat di depan lelaki bukan mahram.. sekalipun beliau sudah menutup aurat, namun ianya tetap tidak manis di pandang orang dan akan menimbulkan fitnah.

Maka, masalahnya di sini bukanlah jika dipakai ketika solat kerana wanita memang solat di bilik atau ruang muslimah). Ia cuma menjadi masalah jika telekung yang dipakai jelas menampakkan aurat kita. Oleh itu, jenis kain dan kualiti telekung harus di ambil perhatian oleh Kaum Hawa bagi mengelakkan dari sebarang maksiat (menampakkan aurat/bentuk tubuh). Moga bermanfaat buat semua. Allahua’lam. 🙂

 

Dapatkan koleksi telekung Siti Khadijah di www.sitikhadijah.com


 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Cerita Tentang Telekung…?

Saya tertarik membaca sebuah nukilan daripada seorang Muslimah yang menceritakan pelbagai perihal telekung oleh kebanyakan Muslimah di Malaysia. Jom kita hayati dan ambil iktibar atas perkongsian ‘sis’ ni. Apa yang penting, sentiasa positif dalam kehidupan kita.  Moga bermanfaat buat semua~

 

CERITA TELEKUNG…

Assalamualaikum semua. Aku buat luahan ni sebab dah lama aku pendam sejak zaman budak lagi. Makin lama aku membesar, benda ni tak pernah berubah. niat aku disini tidak lah untuk memburukkan mana-mana pihak mahupun membuka aib. Tapi aku cuma nak tegur sikit. Aku tak berkata aku ni insan yg baik dan mulia. Kita sama2 tegur sesama kita..

Aku nak bercakap tentang perempuan. Ye. Perempuan. Aku hormat dan salute bila aku nampak perempuan solat. Especially orang yg suka solat awal waktu. You’ve earned my respect. Tapi satu benda aku terkilan. Sifat sesetengah mereka semasa solat.

Sejak kecil, aku memang selalu travel pergi sana pergi sini. Singgah mana2 surau atau masjid bila masuk waktu dan mana-mana aku pergi, aku akan jumpa sejenis manusia ni. Bab wudhu, tak pernah menghampakan. aku selalu nampak perempuan-perempuan yang bermake up tu selalunya bersihkan dulu make up diorang. Tapi bila start solat. itu menghampakan. Some of this people aku rasa macam “ermm.. kenapa laa kau macam ni..” then aku terus rasa bersalah. tak baiknya fikir macam tu.

1. Solat berdekatan rak telekung
Ya betul. senang kita nak ambil sidai telekung bila kita kat sebelah rak. But have you ever considered how everyone else yg nak ambil telekung? Macam mana kadang sampai terpusing2 badan kena menyelit sebab takut terlanggar awak yg tengah solat tu. Awak bukannya kat rumah awak. bukan dalam bilik awak. Nak tegur rasa tak sopan. Tapi susah kami nak ambil-sidai telekung dengan sejadah. Dah berhimpit. Nak kena aku yan g gemuk ni duk terl anggar2 rak dengan ampai tu. So, jomlah.. bila nak solat.. berikan sedikit ruang untuk memudahkan orang lain. Dapat ketengah sikit pun takpe.

2. Bacaan solat seperti menjadi Imam
Sesetengah orang ni bila kita duk kat sebelah dia.. psshhhyyyttt… phsshhuuuiiiish.. pusshhhsuiuu.. ya Allah jahatnya aku tapi awak tahu tak benda tu buat hati aku rasa tak tenang. Betul, solat kena dengar apa yg kita baca tapi agak2. Kita kat sebelah ni rasa terganggu sebenarnya. Bisiklah sesama diri awak sendiri.

3. Solat seperti sejadah ada 1000 helai
Ni paling aku menyampah. Selalu jumpa mak bawak anak2 kecil ajak mereka solat sekali. tak salah kak oii.. tapi sejadah tu kongsi ler. Dah anak 3 pastu sorang satu sejadah masuk akak dah 4. Ni bukan masjid yg ada carpet Boleh kongsi sejadah tu kan. Anak-anak awak badan kecik-kecik lagi. Tu baru mak orang. Yang bukan mak orang pun boleh tahan especially masa peak hour macam maghrib. Selalunya surau-surau kat RNR atau plaza-plaza tol ni penuh. Awak dah nampak ramai orang, share ler sejadah tu. Memang nampak orang tak mintak tapi bila kita bentang je melintang, ada je orang akan datang sebelah kita. Ini tidak. Dipakainya sorang.

4. Solat tengah-tengah dunia.
Kalau di masjid, it’s okay. Tapi kat tempat yg kecik2 tu.. Allahu.. Aku tak maksud kena solat berhimpit tepi dinding. Tapi maksud aku, kalau orang dah beratur buat saf sebaris, awak solat ler sebelah orang tu. Ini idok. Dah ler jauh, pastu orang nak nyelit antara awak dengan orang lain pun tak boleh.

5. Tak reti letak balik sejadah dan telekung di tempatnya
Dengar bunyi kelakar kan.. tapi benda ni realiti. Everywhere i go.. aku akan jumpa. Tak payah jauh, kat stesen minyak tempat aku kerja tu pun dah jumpa. awak guna sejadah-telekung tu, lepas guna, letak ler balik elok-elok. Ini tak, kalau ampai tu ada 5 baris, dia longgok je atas ampai tu. Campur sejadah dengan telekung. Sejadah tu kan tempat kita buat alas. Kadang ada tinggal je kat tempat dia solat tu, gulung ngan sejadah pastu tinggal. Kat rumah awak buat macam tu ke. Tak sangka serabai dan selekeh awak-awak ni. Letak ler elok-elok, kemas-kemas. Kan cantik. Sedap je mata memandang. Memang lah orang lain akan guna lepas awak guna.. tapi tunjukkan imej Islam awak tu. Ada jugak yg telekung elok rapi dia susun tapi sejadah biar terbentang. Babe, guna akal lah sikit. Sidai je lah. Ntah nanti ada cicak ke apa ke taik dia terjatuh. Kita bukan tahu.

6. Guna sejadah buat alas bayi
Yang ni melampau. Awak tahu awak ada anak kecik, letak lah high expectation. Setahu aku lah.. ibu-ibu ni memang dah ready barang baby. Yg aku tak tahan, dia boleh guna sejadah buat alas tukar pampers baby dia. Tak kira lah anak kau dah mummayiz ke belum, tapi kan tak elok. awak nak basuh bahan buangan anak awak kat atas sejadah? Really? Ada lah satu hari tu kat stesen, aku tak sedar pun. Akak ni pergi basuh berak anak dia beralaskan sejadah. Ada customer perasan. Customer tu yg sound dia. Kuikuikui. Dia cakap, “takde otak. Kan orang buat solat. Orang nak solat pun tak rasa senang” Dengan aku sekali dengar dia bebel. Nak nak tu terkena pulak taik anak dia sikit. Dia just basuh sikit guna air. Pastu tinggal atas tembok amik wudhu. Terus kena sound dengan customer tu. Dengan aku sekali terdiam. Aku suruh customer tu rilek, aku cakap nanti aku bersihkan semula.

7. Allah no 1, telefon no 2
Sesetengah orang ni. dah tau ada call, pergi lah duk angkat call kat luar. Dalam surau-masjid tu hold dulu lah. kan dalam tu senyap. orang cuba untuk khusyuk.. kalau awak angkat call, dengar satu tempat solat tu tau. pernah sekali aku berhenti solat waktu zohor di RNR Dengkil, aku rasa budak ni sekolah lagi. dia dapat call, terus angkat. nak tahu pasal apa? dia ajar budak yang dia tengah on call tu formula panjang. dari KM ke Meter, Meter ke CM, siap bagi example. suara budak ni lantang. memang dengar satu surau. waktu aku tengah solat. habis je solat, dia pun habis bercakap kat telefon. hmm

Sekian, ini luahan aku. 

Demikian nukilan daripada saudari Ann tentang pelbagai situasi tentang telekung dan kelakuan masyarakat Malaysia. Semoga apa yang baik mitu kita jadikan panduan dan ikutan dan yang tidak baik itu kita buang/hindari jauh-jauh ya! 🙂 Allahua’lam.

 

Apa pula cerita anda menggunakan Telekung Siti Khadijah? Komen di ruangan bawah! 🙂

 

Kredit: IIUMC.Com

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE