8 atau 20 Rakaat Bagi Solat Sunat Terawih?

Bila tiba bulan Ramadan, umat Islam pastinya menumpukan sepenuh perhatian untuk melaksanakan ibadah dan ketaatan dengan sebaik mungkin kepada Allah. Dan tentunya, paling yang kita nantikan ialah dengan semangat untuk mengerjakan solat sunat terawih, bukan?

Namun persoalan yang kerap di tanya apabila tibanya bulan Ramadan ialah, adakah kita mengerjakan  8 atau 20 rakaat bagi solat sunat Terawih? 🙂

Haaa..meh sini saya kongsikan secara mudahnya beberapa penjelasan tentang persoalan ini. Semoga bermanfaat buat semua ya.

1. Ikut Kemampuan, Tidak Terikut-ikut Dengan Orang Lain

  • Sudah pastinya apabila tibanya bulan Ramadan Al-Mubarak, umat Islam akan berlumba-lumba mengejar amalan untuk mendapat pahala dan ganjaran daripada Allah.
  • Antara amalan yang ditunggu-tunggu bila menjelmanya bulan Ramadan ialah melakukan solat sunat Terawih.
  • Namun bagi anda yang mempunyai keluarga dan anak-anak yang masih kecil seperti bayi, tidak salah untuk solat berjemaah di masjid, tetapi anda harus memikirkan keselesaan jemaah lain di masjid juga.
  • Jadi, jika anda mahu mengerjakan 20 rakaat bagi solat sunat Terawih anda, seeloknya anda lakukan hanya 8 rakaat dan selebihnya sambung di rumah bagi tidak mengganggu jemaah lain dengan rengekan dan tangisan si kecil anda.     

2. Kelapangan Masa

  • Bulan Ramadan adalah bulan di mana Allah janjikan pelbagai macam ganjaran dan pahala bagi siapa yang mengerjakan amalan suruhanNya.
  • Jika anda berkelapangan masa dan tidak tergesa-gesa untuk melakukan sesuatu perkara lain, maka apa salahnya kita lanjutkan sehingga 20 rakaat bagi solat sunat Terawih kita.
  • Jika kita lakukan dengan niat yang ikhlas semata-mata untuk mendapat kredhaan dan ganjaran dari Allah, insyaAllah Allah sayang dan memberi kita ‘bonus’ tambahan kelak. 🙂

3. Mencari Keredhaan Allah di bulan Ramadan yang Mulia

  • Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, bulan Ramadan hanya datang setahun sekali. jadi rebutlah peluang ini untuk mencari redha Allah dengan melakukan amal soleh seperti tadarus Al-Quran, solat sunat Terawih, bersedekah dan macam-macam lagi.
  • Jadi, baik 8 rakaat mahupun 20 rakaat, kedua-duanya tidak menjadi masalah, ikut lah kemampuan anda dalam beribadah dalam melihat segenap aspek seperti masa, keluarga dan lain-lain.

4. Ikuti Sunnah Rasulullah SAW

  • Persoalan mengenai jumlah raka’at solat Tarawih, sebenarnya ia merupakan perkara lama yang telah pun dibincangkan oleh ulama-ulama mu’tabar.
  • Mengikut Syeikh Dr. Abdul Malik al-Sa’di, tidak terdapat dalil yang benar-benar pasti tentang bilangan rakaat solat tarawih yang dilakukan oleh Rasulullah kerana terdapat pelbagai riwayat tentang bilangan rakaatnya.
  • Oleh itu, semakin banyak ibadah yang dilakukan pada malam-malam Ramadan, maka semakin banyaklah pahala yang akan diperolehi.

Terdapat hadis daripada Abu Salamah bin Abdul Rahman yang bertanyakan Sayyidatuna Aisyah r.a :

“Bagaimanakah  solat Nabi s.a.w. di dalam bulan Ramadan?” Maka jawab Sayyidatuna Aisyah: “Nabi tidak melebihkannya di dalam Ramadhan dan di luar Ramadhan melebihi 11 rakaat …(11 rakaat ialah setelah dicampur 3 rakaat Witir)” (Hadis Riwayat Imam Bukhari).

 

  • Jika diteliti hadis ini, ia hanya menunjukkan kebiasaan Nabi s.a.w. menunaikan solat malam di dalam bulan Ramadan dan selainnya dengan 11 rakaat. Namun begitu, dalil-dalil yang jelas menunjukkan bahawasanya solat malam ini termasuklah solat terawih tidak terikat dengan bilangan tertentu, sepertimana hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu ‘Umar, seseorang bertanya kepada Nabi s.a.w. tentang solat malam, Maka jawab baginda :

“Solat malam itu dua rakaat, dua rakaat, jika seseorang kamu bimbangkan masuknya waktu subuh maka dia solatlah satu rakaat sebagai solat witir.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

 

Hakikatnya, kita sebagai umat Islam sebaiknya lebih menumpukan perhatian bagi mewujudkan kualiti dalam Ibadah yang dilakukan serta mengikhlaskan diri kepada Allah bukan sahaja di bulan Ramadan, tetapi pada setiap masa. Rebutlah peluang, ganjaran besar dan ‘bonus’ yang disediakan oleh Allah pada bulan Ramadan ini.

8 atau 20 rakaat, keduanya mempunyai manfaat dan mendapat pahala daripada Allah. 🙂

 

Dapatkan Telekung Siti Khadijah sebagai kelengkapan solat anda di bulan Ramadan tahun ini di Butik-butik SK seluruh Malaysia atau layari www.sitikhadijah.com 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Bulan Ramadan Hampir Tiba, Ketahui Tujuan Sebenar Kita Berpuasa

Berpuasa di bulan Ramadan merupakan antara tuntutan dari Allah kepada semua hambaNya di dunia ini. Sudah Allah janjikan pelbagai kebaikan dan pengampunan pelbagai dosa serta syurga kepada yang berpuasa dengan ikhlas. Allahuakbar!  

Bagaimana dengan berpuasa dapat membentuk peribadi kita? 🙂

#1 Mendidik Diri Kita Untuk Mentaati Perintah Allah

  • Jika difikirkan secara logik, berpuasa agak berat untuk dilakukan. Kita tidak makan dan tidak minum sedangkan ia satu keperluan asas untuk terus hidup.
  • Namun, dengan kekuatan iman, kita tetap menuruti suruhan itu kerana kita tahu ia datang dari Allah.
  • Kerana sifat kasih dan cinta kepada Allah dalam menuruti perintahnya, maka berpuasalah dengan seikhlas mungkin agar mendapat keredhaan dariNya.

#2 Membentuk Sifat Penyayang Kepada Diri Sendiri & Orang Lain

  • Jangan tak tahu, dengan berpuasa juga dapat membentuk sifat penyayang dalam diri.
  • Ia menimbulkan rasa kasih, tolong-menolong, mengambil berat dan bertimbang rasa terhadap mereka yang tidak bernasib baik.
  • Dengan berlapar dan dahaga seharian akan mengingatkan kita kepada golongan yang kurang bernasib baik dan tidak dapat makan dan minum seperti kebanyakan daripada kita.

#3 Sebagai Latihan Memupuk Sifat Sabar Dalam Diri

  • Sedarkah kita, kadang-kadang dalam kita berpuasa lah akan datang ujian dan dugaan, betul atau tidak?
  • Suka atau tidak, inilah yang dinamakan ujian dari Allah. Allah mahu uji kita, di mana tahap kesabaran dan kebergantungan kita.
  • Oleh itu, sabar itu sangat penting dan semoleknya kita perlu bersyukur kepada Allah apabila datangnya ujian seperti kehilangan keperluan asas dalam hidup iaitu makan dan minum. Kesengsaraan ini melatih diri untuk terus kuat.

#4 Mendidik Diri Bersyukur 

  • Seperti yang saya terangkan sebelum ini, bagi yang menyedari keadaan ini, mereka akan lebih mensyukuri dengan apa jua dugaan yang melanda. Dalam menempuhi ujian yang menguji kesabaran, Allah akan menggantikannya dengan pahala yang berlipat-kali ganda.
  • Malah lebih banyak lagi ganjaran diberikan kepada mereka yang ikhlas dalam berpuasa serta melakukan amal kebaikan semasa sedang mengerjakannya.
  • Paling penting ialah pintu khas menuju ke syurga yang disebut sebagai ar-Rayyan untuk mereka. Ini adalah tanda dan bukti kasih sayang Allah kepada mereka yang berbuat kebaikan.

#5 Mendapat Keampunan Daripada Allah

  • Hanya orang yang ikhlas dalam berpuasa akan mendapat keampunan daripada Allah. Inilah harapan kita dan janji Allah kepada umat-Nya. Jadi, bagi mendapatkan keampunan dan kebaikan ini, kita didik jiwa kita agar melakukan semuaya secara ikhlas semata-mata kerana Allah.

#6 Melahirkan Keikhlasan

  • Pembentukan sifat ikhlas dalam jiwa kita inilah yang menjadikan kita sebagai seorang hamba yang mendekatkan diri dengan Allah. Jiwa sebegini insyaAllah dapat membuatkan kita menahan diri daripada nafsu dan kehendak duniawi.
  • Jadi, kita berusaha mengawal diri kita agar terhindar daripada dosa dan maksiat. Maka, puasa menjadikan kita insan yang berdisiplin.

#7 Berpuasa Dapat Memuhasabahkan Diri

  • Akhir sekali, dengan berpuasa juga dapat menilai siapa diri kita sebenarnya. Adakah kita sudah melakukan ibadah puasa dengan sempurna? Adakah amalan kita diterima Allah?
  • Dengan elemen-elemen inilah yang akhirnya membuatkan kita insaf.
  • Secara tidak langsung, kita dapat merasai diri kita sebagai hamba yang lemah dan memerlukan Allah dalam hidup kita. Lalu, kita menjadi hamba yang berharap kepada keredhaan-Nya.

Haa dah tahu kan bagaimana dengan berpuasa sahaja dapat membentuk peribadi yang baik? Pokok pangkal nya, tanya hati kita, adakah kita akan berpuasa dengan niat ikhlas kerana Allah? Ataupun sekadar untuk memenuhi tuntutan rukun Islam?

 

 

Kredit kepada: Tazkirah.net

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Nak Bersedekah Tidak Semestinya Menggunakan Wang Semata-mata…

Sedekah merupakan suatu amalan yang mulia dan di pandang tinggi oleh Allah. Sedekah juga merupakan perkara yang dituntut oleh Islam. Pastinya besar ganjaran bagi yang gemar bersedekah kerana Allah. Sebagai contohnya, mati seorang yang suka bersedekah akan berada dalam keadaan Husnul Khatimah dan akan terhapus sikap sombong nya.

Kita selalu kaitkan sedekah dengan wang ringgit, betul tak?

Penting untuk kita faham konsep bersedekah itu sendiri. Ramai dalam kalangan kita yang masih beranggapan bahawa jika ingin bersedekah, kita mestilah berduit dan ‘hidup senang’ terlebih dahulu. Wahai umat Islam, jangan sempitkan pemikiran anda, kerana sesungguhnya konsep bersedekah itu kan luas? 🙂 

Berikut saya kongsikan 4 cara bersedekah secara kreatif. Semoga bermanfaat buat semua.

1. Sedekah Sabun Basuh Tangan/Pewangi

 

  • Susah untuk kita jumpa pewangi/sabun basuh tangan di tandas-tandas masjid atau surau sekarang, kan?
  • Namun tidaklah semua masjid tidak mempunyai sabun atau pewangi tandas, namun ianya jarang kelihatan. Sampaikan kadang-kadang tandas-tandas di masjid ini ada yang berbau, walaupun sudah dicuci sebelum nya.
  • InsyaAllah, jika kita sedekahkan pewangi dan sabuh basuh tangan di tandas-tandas masjid/surau, pengguna yang solat di situ dapat menggunakan dan memberi manfaat kepada semua orang. Masjid/Surau pun akan jadi lebih bersih dan wangi.
  • Senang kan nak dapat saham pahala di akhirat nanti? 🙂

 

2. Jangan pandang remeh terhadap Duit Syiling!

 

  • Tipu lah kalau kita tak pernah dapat duit syiling dalam kehidupan seharian kita, kan?
  • Apa kata kita guna pendekatan bersedekah dengan cara yang berbeza dan kreatif menggunakan duit syiling ini. Bagaimana caranya?
  • Jadi apa kata bermula pada hari ini kita wujudkan satu tabung khas untuk menyimpan baki syiling ini dan kemudian sedekahkan setiap syiling yang disimpan ini kepada mereka yang memerlukan setiap hujung bulan.
  • Mungkin kita tidak sedar,kadang-kadang dalam masa seminggu sahaja kita dapat kumpul hampir RM10 dengan hanya menggunakan duit syiling sahaja! 🙂

 

3. Sedekah Baki Bayaran

 

  • Apakah yang dimaksudkan dengan sedekahkan baki bayaran?
  • Rajin-rajinlah menyebut perkataan ‘keep the change’ sebagai tanda sedekah kita!
  • Tidak ramai yang sedar tentang cara sedekah sebegini. Kalau bukan selalu, sekurang-kurangnya sekali-sekala sudah memadai.
  • Cuba biasakan untuk halalkan/niatkan sedekah untuk baki bayaran yang nilainya kecil. InsyaAllah, lama-kelamaan Allah akan tanamkan sikap untuk memberi/sedekah lebih daripada itu pada masa akan datang.

 

 

4. Sedekah kan kelengkapan solat seperti……….Telekung! 🙂

 

  • Jika kita lihat pada kebanyakan surau atau masjid di pusat membeli-belah mahupun di kawasan rehat dan rawat, seakan kekuarangan kelengkapan ibadah seperti kain pelikat dan telekung.
  • Jika ada pun, pastinya ada yang sudah berbau ataupun lusuh.
  • Kadang-kadang, tanpa kitra sedar pakaian kita terdedah dengan banyak perkara yang kotor, jadi kain pelikat dan telekung ini menjadi satu keperluan untuk bersolat.
  • Bayangkan jika anda dapat sedekahkan kain pelikat dan telekung, pastinya ramai yang mendapat manfaat daripada apa yang kita sedekahkan.

Lagi-lagi, telekung yang disedekahkan adalah telekung yang berkualiti premium seperti Telekung Siti Khadijah! 🙂

Layari laman www.sitikhadijah.com untuk promosi menarik daripada Telekung Siti Khadijah~

Bersedekah yang paling baik ialah kita memberikan sesuatu yang orang benar-benar memerlukannya. Kadang-kadang kita sedekah sabun di tandas masjid itu lebih baik dari sedekahkan naskah surah Yasin di masjid yang sememangnya sudah banyak naskah al-Quran dan Yasin yang tidak dibaca.

Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud,


“Setiap kebaikan adalah sedekah”-Hadis Riwayat Muslim

Apabila kita menyampaikan sesuatu yang baik juga dianggap sebagai satu sedekah. Maka dengan wujudnya pelbagai sosial media sekarang, cuba gunakan untuk menyampaikan pesanan yang baik-baik untuk diri sendiri dan juga orang lain. Peringatan itu juga menjadi satu sedekah buat kita kepada orang lain.

Kredit kepada: Tazkirah.net

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Sebelum ke Bulan Ramadan, Amati Bulan Sya’ban Dahulu

Bulan Sya’ban adalah bulan yang penuh berkat dan kebaikan. Tahukah anda? Pada bulan ini juga Allah akan membuka pintu rahmat dan ampunan ke atas hambaNya seluas-luasnya. Sebab itulah, kita sebagai hamba Allah dianjurkan untuk memperbanyakkan amalan sunat seperti berpuasa sunat pada bulan Sya’ban.

Hal ini sebagaimana yang dicontohkan Nabi Muhammad SAW:

 Nabi SAW lebih sering puasa sunah di bulan Sya’ban dibandingkan pada bulan lainnya, (HR Bukhari).

Bukan hanya berpuasa sahaja, kita juga perlu memperbanyakkan ibadah dan melakukan amalan yang baik dalam menghidupkan malam nisfu Sya’ban.

Sayyid Muhammad bin ‘Alawi Al-Maliki menegaskan bahawa terdapat banyak kemuliaan di malam nisfu Sya’ban. 

Allah akan mengampuni dosa hambaNya yang memint keampunan dariNya pada malam itu, mengasihi orang yang minta kasih, menjawab doa orang yang meminta, melapangkan penderitaan orang susah, dan membebaskan sekelompok orang dari neraka.

Berikut saya kongsikan 3 amalan mudah yang dapat kita amalkan dari kitab Madza fi Sya’ban karya Sayyid Muhammad Alawi Al-Maliki:

1. Memperbanyakkan Doa 

Nabi Muhammad pernah bersabda yang bermaksud,

“(Rahmat) Allah SWT turun ke bumi pada malam nisfu Sya’ban. Dia akan mengampuni segala sesuatu kecuali dosa musyrik dan orang yang di dalam hatinya tersimpan kebencian (kemunafikan),” -HR Baihaqi

2. Banyakkan membaca 2 kalimah syahadah

  • Dua kalimah syahadat termasuk dalam kalimah yang mulia.
  • Ianya sangat baik dibaca pada bila-bila masa pun, lebih-lebih lagi pada malam nisfu Syaaban.

Sayyid Muhammad bin Alawi mengatakan,

Seeloknya seorang Muslim itu mengisi waktu yang penuh berkah dan keutamaan dengan memperbanyakkan membaca dua kalimah syahadah, La Ilaha Illallah Muhammad Rasululullah, khususnya bulan Sya’ban dan malam pertengahannya.”


3. Memperbanyakkan istighfar 

  • Tidak ada satu manusia pun yang bersih dari dosa dan salah. Itulah manusia.
  • Hari-hari kita pasti akan bergelumang dengan dosa. Namun, Allah sentiasa membuka pintu taubat dan keampunan kepada hamba-hambanya.
  • Oleh itu, pinta lah keampunan dariNya dengan beristighfar, lebih-lebih lagi di malam nisfu Sya’ban.

Sayyid Muhammad bin Alawi menjelaskan lagi, 


 “Istighfar merupakan amalan utama yang harus dibiasakan orang Islam, terutama pada waktu yang memiliki keutamaan, seperti Sya’ban dan malam pertengahannya. Istighfar dapat memudahkan rezeki, sebagaimana dijelaskan dalam Al-Qur’an dan hadis. Pada bulan Sya’ban pula dosa akan diampuni, segala kesulitan akan dimudahkan, dan kesedihan dapat dihilangkan”.

 

Demikianlah tiga amalan utama di malam nisfu Sya’ban menurut Sayyid Muhammad. Semua amalan itu berdampak baik dan memberi keberkahan kepada orang yang mengamalkannya. 


Semoga kita termasuk orang yang menghidupkan malam nisfu Sya’ban dengan memperbanyakkan doa, membaca 2 kalimah syahadah, istighfar, serta kalimah-kalimah mulia yang lain, insyaAllah. 🙂

Kredit kepada: Nu.Or

 

 

Pssssttttt…Ni ada pesanan penaja sedikit…. 🙂

Bulan puasa dah dekat ni, korang tak nak rasai keselesaan telekung Siti Khadijah ke untuk solat sunat Terawih nanti? Haaa..sekarang SK ada buat promosi Road to Ramadan Online 2018 tau. Anda boleh dapatkan harga promosi produk-produk SK dan ‘pre-order’ saja kepada kami. Cepat tau! Tempahan hanya bermula 26 April-6 Mei 2018 sahaja tau. Jangan lepaskan peluang keemasan ni! 🙂

#RoadtoRamadan #OnlineKanSenang

 

 

 

 

Peraduan Cabutan Bertuah pun ada bagi pembelian RM 300 ke atas. Haduah utam ialah Pakej Mengerjakan Ibadah Umrah! 🙂

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Langkah Mengatasi Perasaan Was-was Ketika Berwudu’ & Solat

Apa itu Was-was?

Was-was sebenarnya merupakan bisikan ke dalam jiwa dan pemikiran oleh syaitan yang menjadikan diri sentiasa tidak pasti yang telah dilakukan sejak peristiwa Adam dicampak ke bumi.

Berikut adalah beberapa langkah menghilangkan was-was ketika mahu mengambil wuduk dan menunaikan solat. Semoga bermanfaat buat semua.

#1 Amalkan Membaca Isti’azah & 3 ‘Qul’

  • Baca sebanyak 3 kali setiap kali selepas solat dan sebelum tidur. Banyakkan membaca Al-Quran dan berdoa agar anda dijauhkan daripada bisikan syaitan, memohon kekuatan diri dan kemudahan semasa melakukan ibadah.
  • Tujuannya adalah untuk melemahkan syaitan dan memberi kekuatan kepada diri.
  • Boleh juga amalkan sebagai doa untuk menghalau syaitan.

Allah berfirman Surah Al-A’raf, ayat 200 yang bermaksud,

“Dan jika engkau dihasut oleh hasutan daripada syaitan, maka mintalah perlindungan kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

#2 Tambahkan Ilmu Agama Dalam Diri Secara Berterusan

  • Ini membolehkan anda memahami hukum-hakam dan perkara yang boleh menghindarkan diri daripada rasa was-was.
  • Yakinkan diri bahawa minda anda sedang dikuasai oleh syaitan yang tugasnya adalah membuatkan anda berasa jemu melakukan ibadat sehingga anda tidak mahu melakukannya lagi.
  • Syaitan mempunyai tugas khas iaitu ia mahu anda menjerumuskan diri anda ke dalam neraka. Oleh itu, kuatkan minda anda serta meyakini yang boleh melaluinya.

#3 Semasa Mengambil Wuduk Dan Bersolat Tumpukan Perhatian Anda Sepenuhnya

  • Jangan melayan sebarang rasa yang menjentik hati anda yang cuba mengatakan wuduk anda ada kekurangan dan solat anda tidak diterima Allah. Kekuatan minda amat diperlukan pada masa ini.
  • Jika anda mula melayan perasaan anda, anda tidak akan dapat menyelesaikan masalah ini.
  • Oleh itu, jangan mengulang kembali wuduk atau perbuatan di dalam solat anda. Buat dan teruskan dengan yang lain.
  • Minta kepada Allah untuk menerima semua ibadah anda. Ingat, anda sedang melawan keburukan untuk mendapatkan kebaikan.

#4 Beritahu Keluarga Atau Rakan Anda Mengenai Masalah Anda

  • Sokongan daripada mereka sangatlah diperlukan. Tidak mustahil jika ada di antara mereka yang dapat memberikan jalan penyelesaian kepada anda.
  • Membaca artikel ini juga insyaAllah dapat membantu anda menangani masalah was-was. Ini juga bagi membantu orang lain yang mungkin keliru dengan masalah anda.

#5 Dapatkan Khidmat Kaunseling

  • Sekiranya anda masih tidak dapat selesaikan masalah was-was anda ini, cuba dapatkan khidmat kaunseling atau pakar psikologi.
  • Ini kerana was-was juga boleh dikaitkan dengan masalah psikologi yang digelar sebagai Obsessive-Compulsive Disorder (OCD).
  • Bersemukalah dengan mereka dan berterus-terang dengan permasalahan anda. InsyaAllah, anda akan menemui jalan penyelesaiannya.

 

Apa yang penting, cekalkan hati dan sentiasa fokus dalam melakukan ibadah seharian kita. InsyaAllah, perasaan was-was itu akan dapat dibuang jauh-jauh! 🙂

Kredit kepada: Tazkirah.net

 

p/s: Pssssttt….Ni nak bagitahu ni, Telekung Siti Khadijah dan Kartun Animasi, Omar & Hana akan ‘berkampung’  selama 4 hari bermula 26 April hingga 29 April 2018 sempena Fiesta Omar & Hana bersama Siti Khadijah.

Di mana? Haa jom datang bawa si kecil anda ke Centre Court, Alamanda Putrajaya ! Macam-macam aktiviti menanti anda. Pastinya juga #TeamSK akan memberi tawaran promosi yang istimewa sempena pengeluaran produk telekung kanak-kanak yang baru yang diberi nama Telekung Hana. Jadi jangan lepaskan peluang keemasan ini, kami tunggu anda di sana! 

 

 

 

 

 

 

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Perkara Yang Menjejaskan Ibadah Puasa Anda

 Haaa… Dah nak dekat bulan puasa ni kan? Ni nak pesan sikit ni… 🙂

Kita berpuasa bukan sahaja menahan lapar dan dahaga semata-mata. Setiap amalan dan perbuatan kita juga memberi kesan kepada pahala puasa sama ada ianya membawa kebaikan dan menambah pahala atau sesuatu yang akan mengurangkan pahala puasa kita.

Kadang-kadang kita tak sedar kita mungkin pernah melakukan perkara-perkara ini. Jadi, di bulan Ramadan yang akan datang tidak lama lagi ni, jom sama-sama kita ubah tingkah laku kita dan sentiasa berjaga-jaga dalam setiap apa yang kita lakukan. Saya kongsikan di sini aku 10 perkara yang boleh rosakkan puasa kita. Semoga bermanfaat buat semua. 🙂
#1 Perkara Yang Terbit Dari Lidah / Mulut

  • Hindari daripada berbual yang terlampau tentang keduniaan, berdusta, mungkir janji, mendoakan dengan kejahatan, memaki hamun, bergurau dengan cara mengejek.
  • Jika ini yang anda lakukan ketika anda sedang berpuasa, anda tahu apa maknanya kan? Ianya hanya SIA-SIA!

#2 Penglihatan / Pandangan Mata

  • Menjaga pandangan mata adalah antara perkara yang susah untuk dibendung. Ada saja godaan syaitan yang membisik untuk melihat perkara-perkara yang dilarang seperti menonton filem yang kurang sopan atau lucah, melihat aurat orang lain, memandang seseorang dengan keinginan nafsu.
  • Apa yang boleh kita lakukan, cekalkan hati dan iman, ingat bahawa kita sedang berpuasa dan tundukkan pandangan mata kita agar terpelihara daripada melakukan dosa-dosa yang berkaitan dengan apa yang kita pandang.

#3 Perbuatan Yang Melibatkan Tangan

  • Jangan pernah terdorong untuk melakukan perbuatan tidak elok seperti mencuri, merompak, memukul orang atau haiwan, merosakkan harta benda dan segala perbuatan dilarang yang boleh dibuat menggunakan tangan.
  • Andai kata anda lakukan perkara berikut, puasa anda akan tersia begitu sahaja.

#4 Pendengaran / Telinga

  • Hindari daripada mendengar perkara-perkara yang boleh mendatangkan dosa seperti mendengar cerita keburukan orang lain, berita fitnah yang belum tahu kesahihannya, mendengar lagu yang melalaikan dan lain-lain yang berkaitan dengan pendengaran.
  • Senang cerita, jauhi daripada mendengar perkara yang sia-sia dan tidak berfaedah.

#5 Perkara Yang Menggunakan Kaki

  • Antara perbuatan yang melibatkan kaki yang perlu kita jauhi bukan sahaja pada bulan puasa, malah pada setiap masa ialah  tempat-tempat hiburan, pusat perjudian, pesta-pesta yang melekakan, dan semua tempat yang bercampur lelaki dan perempuan.

#6 Mengisi Perut / Nafsu Makan

  • Keinginan mengisi perut dengan pelbagai juadah berbuka sehingga berlebih-lebihan akan membawa kepada pembaziran.
  • Membazir atau membuang makanan adalah tidak baik. Bukan kah membazir itu amalan syaitan? 🙂
  • Oleh itu, janganlah mengurangkan pahala puasa semasa sedang berbuka dengan mengikut apa yang perut kita inginkan.
  • Perut yang berpuasa jika diisi dengan sedikit makanan pun dah boleh rasa kenyang. Tak perlu ikut nafsu yang meminta dihidangkan pelbagai juadah sewaktu berbuka.

#7 Mendedahkan Aurat

  • Mendedahkan aurat bagi lelaki dan wanita hukumnya adalah haram dan berdosa.
  • Oleh itu, adalah dikira rosak puasa kita jika melakukan perkara yang memang sudah nyata diharamkan oleh Allah dan agama Islam.

#8 Meninggalkan Solat Fardhu

  • Orang yang meninggalkan sembahyang atau solat fardhu 5 waktu adalah telah melakukan dosa besar.
  • Orang yang berpuasa tapi tak solat tetap berdosa walaupun puasanya sah. Cuma, puasa orang yang tak sembahyang atau tak solat ni tiada nilainya di sisi Allah SWT.

Semoga kita sentiasa berhati-hati dan mengelak atau menjauhi perkara-perkara yang boleh rosakkan puasa Ramadan.

Puasa yang sempurna adalah apabila kita berjaya menguasai nafsu syahwat di bulan puasa, bukannya diri kita yang dikuasainya. Allahu’alam🙂

Kredit kepada: Kalam Insani

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Mudahnya Cara Untuk Sentiasa Mengingati Allah

Alpa. Itulah ungkapan yang sesuai buat kita hamba Allah yang terlalu mengejar kemewahan dunia. Dalam kita tidak sedar, sebenarnya semakin kita mendewakan keduniaan, semakin itu lah kita akan terasa jauh dari Allah. Benar atau tidak? Adakah kita sudah jalankan tugas sebagai hamba Allah dengan sebaik mungkin?

Sudah menjadi fitrah manusia itu tidak sempurna. Dalam kehidupan kita, pasti ada masanya kita akan rasa jauh dari Allah.

Bagaimana kita mahu rasa dekat dengan Allah? -Dengan sentiasa mengingatiNya. Berikut saya kongsikan cara mudah untuk kita sentiasa mengingati Allah.

#1  Solat Berjemaah

  • Solat merupakan perkara yang langsung diterima oleh Nabi Muhammad SAW daripada Allah semasa peristiwa Israk dan Mikraj.
  • Penerimaan solat juga merupakan satu rahmat daripada Allah kepada manusia sebagai wasilah untuk mendekatkan diri kepada-Nya.

Nabi Muhammad telah bersabda yang bermaksud;

“Solat berjemaah melebihi solat bersendirian dengan 27 darjat (atau 27 kali ganda)”Riwayat Bukhari dan Muslim

#2  Berzikir

  • Dalam kehidupan seharian kita juga, usahalah untuk membaca zikir yang ringkas dan ringan di bibir kita.
  • Sebagai contoh yang senang, dalam perjalanan kita balik dari kerja atau kita sedang menuju ke sesebuah destinasi, kita boleh manfaatkan dengan membaca zikir dengan titipan di mulut kita.
  • Dengan berzikir, ia secara tidak langsung mengingatkan kita pada Allah. Kelebihan bila kita berzikir ialah Allah akan ingat kepadanya.

Allah berfirman dalam Surah Al-Baqarah, Ayat 152 yang bermaksud;

“Maka ingatlah kepadaKu, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu ingkar kepadaKu.” Surah Al-Baqarah:152

#3  Berselawat

Allah berfirman dalam Surah Al-Ahzab, Ayat 56 yang bermaksud;

“Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kami ke atas Nabi dan ucapkanlah salam kepadanya.”Surah Al-Ahzab:56

  • Selawat merupakan salah satu perkara yang sangat banyak kelebihan bila diucapkan atau dilafazkan.
  • Kelebihan terbesar ialah dengan berselawat, kita mampu untuk mendapatkan syafaat daripada Rasulullah SAW di akhirat kelak.
  • Di saat manusia berada dalam keadaan panas terik mentari di Padang Mahsyar, syafaat merupakan salah satu penyelamat kita.
  • Oleh sebab itu, perbanyakkan selawat kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW di samping menyemai rasa cinta kepada Baginda.

#4  Istighfar

 

  • Dengan beristigfar dosa yang kita ada akan diampuni oleh Allah SWT.
  • Dengan berbekalkan rahmatNya, dengan beristigfar banyak kelebihan dan faedahnya. Kelebihan terbesar ialah bila dosa kita dihapuskan oleh Allah.

Allah SWT telah berjanji seperti di dalam sabda Baginda, Rasulullah SAW;

“Allah telah berfirman; “Wahai hamba-hambaKu, setiap kalian pasti berdosa kecuali yang Aku jaga. Maka beristighfarlah kalian kepadaKu, nescaya kalian Aku ampuni. Dan barangsiapa yang meyakini bahawa Aku punya kemampuan untuk mengampuni dosa-dosanya, maka Aku akan mengampuninya dan Aku tidak peduli (beberapa banyak dosanya).”

Sebenarnya banyak perkara yang boleh dilakukan sebenarnya dalam hidup kita untuk mendekatkan diri pada Allah. Namun ia berbalik kapda diri kita sebenarnya untuk melakukan atau tidak, dan ia mudah dilakukan dan senang diucapkan, tapi ia berat pada jiwa kita.

Berusahalah dengan seberapa daya mungkin. Kalau tidak boleh buat semua, jangan tinggal semua. 🙂

 

Dapatkan koleksi Telekung Siti Khadijah sekarang dengan melayari www.sitikhadijah.com

 

Kredit kepada: Tazkirah.net

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Mungkinkah Ramadan Tahun Ini Yang Terakhir Buat Kita?

Ramadan adalah bulan yang umat Islam sering nanti-nantikan. Namun pernah kita berfikir sejenak, adakah hari-hari yang berlalu kita telah merebut ganjaran yang disediakan atau ianya berlalu pergi dengan sia-sia seperti hari di bulan-bulan yang lain?

Ambil peluang untuk melipatgandakan dan memperbaiki amalan kita di bulan Ramadan pada tahun ini. Sudah tentu kita tidak mahu lepaskan peluang melakukan amalan-amalan berikut bagi mendapatkan ganjaran yang yang telah dijanjikan Allah:-



#1 Bulan Ramadan adalah bulan di mana amalan kita akan dilipatgandakan Banyakkanlah bersedekah dan berinfaq di jalan Allah.


#2 Bulan di mana Allah ampunkan dosa-dosa yang lalu.


#3 Di bulan Ramadan jugalah Al-Quran diturunkan, maka perbanyakkanlah amalan membaca Quran.


#4 Ramadan adalah bulan yang penuh berkat, rahmat dan waktu yang mustajab untuk berdoa. Maka perbanyakkanlah doa kita. InsyaAllah, Allah akan makbulkan jika kita betul-betul ikhlas.


#5 Bulan Ramadan juga ditunggu-tunggu kerana ada nya solat sunat terawih. Pastikan kita melakukan solat sunat terawih dan jangan kita dilepaskan peluang ibadah yang istimewa ini.

 

Ayuh bersama kita tingkatkan amalan di Ramadan ini kerana belum tentu kita dapat bertemu dengan Ramadan tahun hadapan. Dan, mungkinkah in Ramadan yang terakhir buat kita?

Dapatkan promosi istimewa Siti Khadijah sempena menyambut bulan Ramadan ini. Telekung Siti Khadijah, Lambang Cinta Abadi~

Kredit kepada: Tazkirah.net

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Ibadah terawih lebih bermakna dengan Telekung Siti Khadijah!

Sedar tidak sedar, bulan mulia, iaitu bulan Ramadan sudah kian hampir menerpa kita. Teruja kah kita untuk menyambut bulan Ramadan Al Mubarak ini? Saya sudah semestinya tidak sabar untuk bertemu Ramadan dan berlumba-lumba untuk melakukan amalan pada bulan puasa ini.

 

Anda pula bagaimana? Kongsikan di ruangan komen di bawah ya! 🙂

Jadi, apabila kita berbicara tentang bulan Ramadan, sudah pasti lah tuntutan rukun Islam ke-3 iaitu sebulan berpuasa harus dilaksanakan seluruh umat Islam. Pastinya apabila sebulan berpuasa di bulan Ramadan akan membawa seribu satu makna buat kita semua. Haaaa..jangan lupa untuk tunaikan solat sunat terawih setelah selesai berbuka puasa!

 

Bagi kaum Hawa yang belum berkesempatan untuk merasai keselesaan Telekung Siti Khadijah, INILAH MASANYA!

 

Keselesaan ketika beribadah merupakan elemen yang penting untuk mendapatkan khusyuk kepada Allah. Kualiti premium telekung Siti Khadijah yang diperbuat daripada fabrik cotton-feel membuatkan anda berasa tidak panas dan selesa sepanjang ibadah terawih di bulan Ramadan ini.

 

Berita baik juga kepada kaum Hawa sekalian! Siti Khadijah akan jalankan promosi istimewa sempena menyambut kedatangan bulan Ramadan. Bukan sahaja produk telekung, anda juga boleh dapatkan aksesori wanita seperti beg, stokin kaki dan tangan, jubah, baju kurung dan banyak lagi. Bagi kaum Adam pula, jangan risau! Siti Khadijah juga mengeluarkan produk premium buat kaum Adam seperti, kemeja Adam dan kain ihram.

 

Antara promosi dan koleksi Siti Khadijah khas untuk pelanggan setia Siti Khadijah sempena menyambut kedatangan bulan Ramadan~

Telekung TPO 2.0

Shawl Paisley

Brooch eksklusif Siti Khadijah~

Kini anda boleh dapatkan produk-produk Siti Khadijah dengan harga diskaun secara dalam talian di www.sitikhadijah.com. Telekung Siti Khadijah, Lambang Cinta Abadi~

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE

Menghargai Peristiwa Isra’ & Mikraj

Bukankah Allah menjadikan sesuatu itu penuh dengan hikmah dan pengajaran buat hambaNya? Itulah yang kita perlu gambarkan apabila memahami dan berbicara tentang peristiwa Isra’ dan Mikraj. Benar, sukar untuk kita percaya. Namun, itulah kuasa Allah. Sebagai umat islam di dunia ini, kita perlu menghargai dan jadikan panduan hidup tentang peristiwa Isra’ dan Mikraj Nabi Muhammad SAW.

Apakah Isra’ dan Mikraj?

 

Isra’

 Perjalanan Nabi Muhammad SAW dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis di Palestin.

Mikraj

Perjalanan Baginda s.a.w. dari Masjidil Aqsa ke Sidratulmuntaha di langit ketujuh

 

Beberapa perkara yang perlu kita hargai daripada peristiwa Isra’ dan Mikraj …

#1 Israk Mikraj Adalah Perjalanan Yang Nyata

  • Peristiwa iaitu perjalanan dan pengalaman Nabi Allah Muhammad, di mana Rasulullah telah mendapatkan perintah secara langsung tanpa perantara dalam suruhan mengerjakan solat 5 waktu
  • Bukti penurunan wahyu yang berbeza daripada wahyu-wahyu yang lain.

#2 Tanda Kekuasaan Allah 

  • Peristiwa Isra’ dan Mikraj menunjukkan betapa besarnya kekuasaan Allah dengan menjadikan sebuah peristiwa yang boleh dianggap ganjil dan hebat pada masa yang sama.
  • Di sini kita harus percaya bahawa apa sahaja pasti akan terjadi dengan kehendak dan izin Allah.

Allah berfirman Surah Al-Isra’ ayat 1 yang bermaksud,

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

#3 Bentuk Kemuliaan Allah S.W.T Kepada Rasulullah 

  • Pelbagai ujian melanda Rasulullah sebelum terjadinya peristiwa Isra’ dan Mikraj.
  • Sebagai contoh, Rasulullah pernah diusir oleh penduduk di Thaif, dan kehilangan 2 orang penting dalam hidup baginda iaitu isteri, Siti Khadijah dan bapa saudara, Abu Thalib.
  • Jadi, peristiwa Isra’ dan Mikraj adalah sebagai hadiah dan pengganti kepada baginda.

#4 Bukti Kerasulan Nabi Muhammad 

  • Kekuasaan Allah juga bertujuan mengukuhkan kerasulan Rasulullah.
  • Isra’ dan Mikraj juga diciptakan untuk memuliakan Rasulullah sebagai seorang Rasul.
  • Ianya bertujuan mempersiapkan kekuatan jasad, jasmani dan rohaniah Rasulullah dalam menjalankan tugas kenabian baginda.

#5 Perintah Didirikan Solat Lima Waktu

  • Perintah ini adalahsecara langsung diberikan oleh Allah kepada Nabi Muhammad tanpa perantara.
  • Pada mulanya Allah menetapkan untuk mengerjakan solat 50 waktu, namun dikurangkan kepada 5 waktu selepas dipohon Rasulullah untuk pengurangan waktu solat.
  • Perintah solat 5 waktu dipegang erat Rasulullah dan baginda menitikberatkan kepada umat baginda supaya tidak meninggalkan solat 5 waktu kerana solat adalah tiang agama.

Subhanallah! Banyak pengajaran dan hikmah yang boleh kita ambil daripada peristiwa Isra’ dan Mikraj ini 🙂

Jadi sebagai umat Islam umumnya, dan pengikut Nabi Muhammad s.a.w khususnya haruslah kita jadikan peristiwa ini sebagai pangajaran utama dalam mengejar ibadah terutamanya dalam mendirikan solat lima waktu. Semoga bermanfaat buat semua. Allahua’lam.

 

Kredit: Tazkirah.net

 

SHARE OR SAVE THIS POST FOR LATER USAGE